Pembuka Bicara

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmu itu Maha Pemurah.Yang mengajar dengan pena (tulis baca). Mengajarkan kepada manusia,apa yang belum diketahuinya." (Surah Al-Alaq 1-5)

Friends

Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita-cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita maka dengan sendirinya nanti kamu akan tahu erti dan nilai cinta yang sebenar.

Saturday 13 July 2013

His Heroin Or Wife? 17









Suasana sunyi seketika di antara mereka selepas Haikal berkata demikian. Dahlia jadi diam. Terkejut sebenarnya.

“ Dahlia?” Haikal pelik. Tiba-tiba Dahlia diam. Takkan dia marah? Aku ikhlas ni.

“ Awak minta saya jadi isteri dalam lakonan or?” Dahlia mendongak melihat Haikal pinta kepastian. Ish! Aku ni pun. Takkan lah minta dalam lakonan dah serius macam ni. Haiyaa!

Haikal tertawa kecil. Sampai ke situ dia fikir.

“ Awak faham maksud saya.” Hanya itu kata-kata terkeluar daripada mulut Haikal.

“ Kenapa?” Soal Dahlia dengan kerutan di dahi. Pelik!

“ Awak tahu maksudnya. Kalau seorang lelaki meminta seorang perempuan untuk jadi isterinya. Itu tak lain tak bukan lelaki itu mencintai perempuan itu dengan tulus ikhlas dan dengan izin Allah.” Dalam satu nafas dan dengan tenangnya Haikal menjelaskan kepada Dahlia.

Dahlia yang mendengar terkedu. Rasa sebak tiba-tiba hadir. Terukir senyuman kecil.

‘ Ya Allah. Ini kali pertama aku rasa perasaan macam ni. Kalau dengan Faiz, aku tak dapat rasa terharu dan teruja macam ni. Dan Faiz tak pernah minta macam ni? Tapi dengan dia? Tak kenal rapat sangat pun dia dah pinta aku jadi isterinya. Tapi Faiz? Tak!’

“ Saya tak minta awak jawab sekarang. Awak boleh fikir dulu.” Suara Haikal. Takut membebankan dia pula.

Dahlia mendongak melihat Haikal. Sungguh dia dapat lihat sinar keikhlasan dekat Haikal. Kalau Faiz, susah. Ya Allah. Kenapa perlu aku bandingkan dia pula. Haikal tetap Haikal.

“ Awak yakin ke akan keputusan awak ni?” Soal Dahlia lalu terukir senyumannya.

“ Saya yakin sangat. Puas saya fikir. Saya rasa hanya awak seorang je yang mampu buat hati saya tenang dan buat saya gembira. Percayalah yang awak lain daripada yang lain.” Ujar Haikal dalam nada lembut.

Dahlia sekali lagi tergamam. Erk!

“ Kalau awak nak tahu. Reaksi awak sekarang sangat comel.” Puji Haikal lalu menongkat dagu melihat Dahlia yang sudah tersipu-sipu malu itu. Kau memang sengaja Haikal!

Dahlia tersengih kerang busuk. Sudah-sudahlah memuji. Kembang kuncup dah ni.

Haikal masih menanti jawapan daripada Dahlia. Biarlah dia dikata seorang yang tak sabar. Tapi ini kali pertama dia jadi macam ni. Hehe..

“ Beri saya waktu untuk fikir. Lagipun ini bukan perkara main-main. Ia melibatkan masa depan dunia akhirat.” Suara Dahlia dengan tenang.

Haikal mengangguk faham. Dahlia memang perlu waktu untuk fikir. Pasti dia terkejut sangat.

“ Saya akan sentiasa menunggu awak.”

Dalam hati Dahlia tersenyum. Haikal ni ada-ada je. Tapi kenapa hati aku ni mudah sangat nak rapat dengan dia? Selalunya kalau nak dekat dengan lelaki ni bukan main payah. Sebelum ni pun Faiz. Ya Allah. Kenapa asyik fikirkan Faiz je ni. Stop this!

**
Pelik tapi benar. Itulah yang dirasakan Haikal sekarang. Sampai tersengih-sengih seorang diri. Sampai orang sekeliling tengok pun pelik. Terutama Sham. Daripada balik berjumpa Dahlia sampailah dah berada dalam pejabat pun Haikal masih tersengih.

Sham dah tergaru-garu melihat telatah Haikal ni. Sah dia dah angau! Aku rasa kena kacau dia sikit ni.

“ Ehem..Ehem..”

Suara batuk itu mengejutkan Haikal yang sedang mengelamun itu. Pantas dia mencari kertas untuk ditulis. Berlakon beb!

“ Selamat pengantin baru!”

Terkejut beruk Haikal akan jeritan Sham itu. Sampai menarik perhatian beberapa orang yang turut berada di situ. Sham hanya tersengih.

“ Kau pe hal? Maaf ye. Hari ni dia gelong sikit. Teruskan kerja.” Haikal tersengih melihat orang yang menoleh ke arah mereka.

Sham sudah tertawa sambil memegang perutnya. Baginya ia amat kelakar. Dengan telatah Haikal sekarang. Inilah orang yang sedang dilamun cinta.

Pup!

“ Ouch!” Sakit bahu Sham setelah ditampar Haikal. Geram sangatlah tu.

“ Kau ni kalau tak cari fasal dengan aku tak sah.” Haikal ternyata tak puas hati.

Sham tersengih.

“ Sekarang beritahu aku. Apa berita gembiranya? Apa yang telah kau buat dekat pejabat tu?” Soal Haikal bertalu-talu.

Haikal terdiam. Kemudian dia menggeleng perlahan. Sengaja buat muka sedih.

“ Kenapa? Kau tak jumpa Dahlia ke dekat sana?” Sham menyoal pelik. Takkan kot?

“ Ha! Dah kantoi. Oh.. kau langsung tak beritahu aku yang dekat situ tempat Dahlia bekerja. Bukan main kau ye..” Sindir Haikal dengan sengihan.

“ Relaklah bro. Aku Cuma nak tolong. Ceritalah sikit. Nak tahu perkembangan kau juga. Aku dah susah payah tolong kau, sampai hati kalau kau tak mahu cerita dekat aku.”

Sham buat-buat merajuk. Siap dimuncungkan mulutnya lagi. Gatal!

“ Alo… Mula dah merajuk dia tu. Okeylah. Aku lamar dia dan dia kata dia perlukan waktu untuk berikan jawapan. Puas?”

Sham terlopong. Pantas tangannya ditepuk. Bagus! Sungguh cepat tindakan Haikal ni.

“ Wow! Aku tak sangka kau secepat ni. Ini baru namanya gentlemen. You know? The man who like you lah ramai orang cari.” Kelihatan teruja suara Sham ketika itu.

Haikal tersenyum. Tapi dia tetap risau sebab tak tahu jawapan sebenar Dahlia. Mana tahu dia ditolak.

Sham tersenyum. Tahu sangat hati Haikal tu sedang gundah gulana.

“ Relax bro.. Aku jamin dia takkan tolak kau yang sehensem Lee Min Ho ni.” Bahu Haikal ditampar perlahan.

“ Amin!..”

**
Ternganga sebentar mulut Zahida apabila melihat Dahlia yang sedang makan itu. Cara Dahlia makan macam tak makan berhari-hari. Kalau boleh pulun tu, uish! Tak boleh bayangkan.

“ Hoi!” Zahida menyergah apabila Dahlia terlalu leka akan makanannya.

“ Apa?” Soal Dahlia dengan makanan penuh dalam mulut. Orang nak makan kejap pun tak boleh ke?

“ Aku pelik. Semenjak kau balik daripada jumpa lelaki tu. Kau jadi bersemangat. Lepas tu makan bukan main selera lagi. Tadi aku ajak macam tak lalu je. Ada apa-apa ke ni? Atau that is your boyfriend?” Duga Zahida dengan sengihan.

“ Uhuk! Uhuk!” Tersedak terus Dahlia selepas Zahida menyebut perkataan ‘ boyfriend’. Bahaya betul!

“ Ya Allah. Tu lah. Makan gelojoh lagi. Nah..” Huluran air daripada Zahida diambil dan dengan rakusnya dia minum. Teruk betul.

“ Kau lah.” Selepas lega, Dahlia kembali melihat Zahida yang menjongket kening itu. Dengan senyuman nakal dia tu.

“ Kenapa? Atau betul dia tu boyfriend kau? Hah! Jawab!”

Dahlia tersengih.

“ Tak. Ta…tapi…” Tersekat-sekat Dahlia ingin beritahu. Nak beritahu atau tidak? Urm…

“ Apa?” Gesa Zahida. Duk buat tersekat-sekat pula.

“ Dia lamar aku.” Dahlia pantas menutup mukanya. Malu! Pertama kali pula tu dia dilamar sedemikian.

Tersengih lebar Zahida dengar Dahlia dilamar.

“ Wah! Tahniah. Dengan ini juga kau dapat mulakan hidup yang baru.” Ucap Zahida ceria.

Dahlia tersenyum. Tangannya memegang tangan  Zahida.

“ Aku kuat ke? Adakah Haikal jodoh aku? Dapatkah aku lupakan Faiz dengan adanya Haikal?” kedengaran lirih suara Dahlia.

Zahida menggeleng perlahan. Pautan tangan dibalasnya.

“ Kau boleh. Aku yakin dia untuk kau. Lupakan Faiz. Dia tak sesuai untuk kau. Percayalah..”

Dahlia mengetap bibir. Rasa sebak hadir. Dengan perlahan dia mengangguk. Dia akan cuba demi kebaikan dirinya sendiri.

~Bersambung~

No comments :

Post a Comment

Popular Posts

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Friendship tickers