Pembuka Bicara

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmu itu Maha Pemurah.Yang mengajar dengan pena (tulis baca). Mengajarkan kepada manusia,apa yang belum diketahuinya." (Surah Al-Alaq 1-5)

Friends

Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita-cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita maka dengan sendirinya nanti kamu akan tahu erti dan nilai cinta yang sebenar.

Tuesday 23 July 2013

His Heroin Or Wife? 18





 “ Selamat pengantin baru!”

Tersenyum ceria Dahlia ketika mengucapkan perkataan itu terhadap dua mempelai yang berada dihadapan matanya kini.

“ Terima kasih. Mana hadiah?”

“ Tu.. Hadiah dah ada di tepi minta dekat orang lagi. Apalah Abang Irfan ni.” Dahlia lihat Irsya sudah tersipu-sipu malu. Kini Irsya jauh beza dari yang dulu. Irsya dah benar-benar berubah.

“ Nak main-main dengan Abang Irfan pula dia ni.”

Dahlia hanya tersengih. Kemudian dia melihat sekeliling. Ramai juga orang. Tentu ramai kenalan Abang Irfan dan Irsya.

“ Dahlia.. sebenarnya aku ada perkara nak cakap dengan kau sikit.” Suara Irsya.

Dahlia menjongket kening. Hal apa?

“ Abang.. Dahlia pinjam isteri abang kejap erk?” Pohon Dahlia dengan sengihan.

“ yelah. Tapi jangan di bawa lari pula isteri abang tu.”

“ orang tahulah. Macam teringin sangat.”

Sebelum dapat habuan daripada Irfan. Pantas Dahlia bawa Irsya ke dalam rumah.

“ Ada apa ni?” Soal Dahlia dan senyuman tak lekang dari bibirnya. Biasalah sepupu kahwinlah katakan.

“ Aku ada jemput seseorang.” Irsya berubah serius.

“ Siapa? Saya kenal ke?” Irsya mengangguk perlahan.

“ Dia.” Irsya menuding jari ke belakang Dahlia. Dahlia yang tak faham menoleh ke belakang.

“ Siapa?” Dahlia tak nampak orang yang dia kenal pun di luar rumah.

“ Kau toleh kiri.” Suruh Irsya lalu bergerak ke muka pintu. Dahlia menurut.

“ Dahlia…”

Terkedu Dahlia mendengar suara itu. Suara yang dia tak mahu dengar dah buat selama-lamanya. Tapi hari ni. Dia dengar kembali. Tanpa berlengah, dia menoleh ke kiri.

“ Faiz?” Dahlia melihat Irsya. Irsya hanya tersenyum lalu melangkah ke arah suaminya yang sedang menunggu.

Dahlia dan Faiz kini sedang berhadapan tanpa kata. Dahlia juga terkejut melihat penampilan Faiz sekarang. Jauh beza daripada dulu.

“ Lama kita tak jumpa.” Ujar Faiz dengan senyuman.

Dahlia hanya mendiamkan diri. Ya! Dah lama. Semenjak kau serang pejabat aku sehingga hari ni. Dah dekat 2 bulan juga.

“ A.. awak jauh beza sekali.” Kata-kata itu terluah juga daripada mulut Dahlia.

Faiz tersenyum.

“ Semua berlaku dengan pantas. Saya sendiri pun tak sangka. Sebenarnya sebulan yang lepas, saya hampir terjebak dalam kes dadah. Tapi saya diselamatkan oleh seorang lelaki tua. Lelaki yang saya sendiri tak tahu telah ikat jamin saya.”

Dahlia terdiam. Menanti butir bicara seterusnya daripada mulut Faiz.

“ Selepas saya diikat jamin tu. Saya sebenarnya dah hilang arah tujuan. Rumah sewa saya dan kawan-kawan saya semuanya dah tak ada. Mereka dah pergi tinggalkan saya. Masa tu saya buntu. Buntu nak cari jalan penyelesaian. Saya Cuma teringatkan awak dan Irsya je masa tu.”

Dahlia tergamam apabila dia menyedari ada air jernih yang bertakung ditubir mata Faiz. Dia menangis?

“ Masa tu, yang saya tahu saya mesti jumpa awak ataupun Irsya. Saya rasa saya nak minta maaf dekat korang berdua sebab sayalah korang sakit hati. Korang tersakiti. Dan lelaki tua itulah yang banyak menyedarkan saya sampai saya jadi insaf. Saya sedar.”

Tanpa di pinta, setitis air mata telah jatuh dari tubir mata Faiz.

“ Tapi malangnya apabila saya hanya dapat jumpa Irsya. Dia dan Irfan yang banyak membantu saya selama ini. Saya amat berterima kasih dekat diorang. Kalau mereka tiada saya tak tahulah. Selepas beberapa hari, saya puas telefon dan cuba cari awak tapi saya tak berjaya. Awak pergi mana selama ni?”

Dahlia tersentak. Dipandang wajah Faiz yang mula berseri itu.

“ Awak tak perlu tahu.” Ujar Dahlia perlahan.

“ Ya. Maafkan saya. Saya tak patut ambil tahu hal awak lagi. Dan tujuan saya datang pun saya nak jumpa awak. Nasib ada mereka. Kalau tidak mungkin saya dah tak berpeluang jumpa awak lagi.”

“ Maksud awak?” Dahlia rasa sesuatu.

Faiz tersenyum. Tiba-tiba ada seorang lelaki tua datang menghampiri Faiz. Dipaut bahu Faiz mesra.

“ Ini papa saya. Lelaki tua yang saya cakap tadi itu merupakan papa saya. Papa kandung saya yang telah lama saya cari. Kan saya ada beritahu awak dulu.”

Dahlia mengangguk perlahan. Alhamdulillah. Akhirnya kau jumpa kembali ayah kandung kau Faiz.

“ Saya akan pergi dari Malaysia. Maybe for a few years or forever.”

Tersentak Dahlia. Selamanya?

“ Saya nak minta maaf atas perbuatan saya selama ini. Saya tahu saya manusia yang tak berguna pada pandangan mata awak. Saya ni lelaki jahat. Saya tahu semua tu. Tapi saya betul-betul minta maaf. Saya tak patut buat awak macam tu. Saya harap awak dapat lelaki yang lebih baik daripada saya. Saya doakan kebahagiaan awak sentiasa.” Kedengaran tulus sekali kata-kata Faiz.

Dahlia yang mendengar rasa sebak. Perlahan kepalanya dianggukkan.

“ Sa.. saya dah lama maafkan awak Faiz. Lagipun semua yang terjadi ni ada hikmahnya. Saya juga doakan kebahagiaan awak di luar sana. Moga awak dapat cari pengganti saya.” Ujar Dahlia dengan lembut.

Faiz tersenyum. Terima kasih Dahlia. Walaupun aku sayangkan kau sangat-sangat. Tapi aku tahu aku dah tak berhak untuk kembali kepada kau. Aku harap aku mampu lupakan kau.

“ Pa.. Jom kita pergi. Dahlia..kami minta diri dulu. Assalamualaikum.”

“ Waalaikumussalam..”

Dahlia menghantar kepergian Faiz dengan senyuman kesyukuran. Tanpa dipinta, air matanya menitis. Ya Allah. Moga hidupnya diberkati.

“ Hei.” Bahunya tiba-tiba dipaut. Dahlia pantas menyeka air matanya.

“ Dia betul dah berubah.” Ujar Dahlia tanpa memandang Irsya.

“ ya. Aku tahu. Sebenarnya kalau kau nak tahu. Dia sangat sayangkan kau. Dia kata dia sangat ikhlas menyayangi kau. Tapi dia kata dia tak mungkin kembali kepada kau setelah apa yang dia buat dekat kau.”

Dahlia pantas menoleh ke arah Irsya. Irsya tersenyum. Tahu Dahlia terkejut.

“ Maafkan aku kerana aku tak beritahu kau lebih awal. Tapi dia yang suruh rahsiakan.”

Air mata Dahlia mengalir lagi. Senyuman terukir dalam tangisan. Saya pun sayangkan awak Faiz tapi hanya sebagai kawan. Sebab kita dah tak ada apa-apa hubungan lagi. Maafkan saya Faiz.

**

Bingit telinga Haikal mendengar keriuhan di luar sana. Dah macam pesta pun ada. Sedangkan sekumpulan peminat je pun.

“ Kau dah ready ke nak bertemu dengan peminat?” Soal Sham pinta kepastian.

Haikal tersenyum lalu mengangguk.

“ Aku dah bersedia. Lagipun filem kita dapat sambutan hangat. Jadi aku perlulah hargai mereka sebagai peminat.” Ujar Haikal tenang.

“ Okey. Jom..”

Dalam hatinya, dia berharap kehadiran seseorang itu. Dia berharap ‘ dia’ akan datang ke situ dan berjumpa dengannya. Tapi adakah ‘ dia’ akan hadir?

“ Agak-agak mereka semua ni tahu tak siapa heroin filem ni?” Soal Haikal kepada Sham.

Sham tersenyum. Bahu haikal ditampar perlahan.

“ Dalam filem itu jelas muka dia. Tapi mereka tak kenal lagilah sebab dia kan pelakon ekspres. Mereka kenal dalam filem je lah. Macam kau lah. Kenapa?”

Haikal tersenyum lagi.

“ Aku takut sekarang dia diburu peminat.” Seloroh Haikal dengan sengihan.

Sham tertawa.

“ Kau ni. Kesian dia kalau perkara itu betul. Tapi mungkin tak. Sebab baru dua hari filem itu di tayangkan. Lagipun aku jamin ramai orang takkan tahu punya. Kecualilah dia selalu munculkan diri dikhalayak ramai. Dah jom!”

Haikal tersengih. Dahlia! Aku teringin sangat jumpa dengan kau. Dah dua bulan kita tak jumpa gara-gara sibuk. Dan jawapan kau pun belum aku tahu. Bila agaknya kita dapat jumpa.

~Bersambung~

No comments :

Post a Comment

Popular Posts

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Friendship tickers