Pembuka Bicara

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmu itu Maha Pemurah.Yang mengajar dengan pena (tulis baca). Mengajarkan kepada manusia,apa yang belum diketahuinya." (Surah Al-Alaq 1-5)

Friends

Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita-cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita maka dengan sendirinya nanti kamu akan tahu erti dan nilai cinta yang sebenar.

Wednesday 8 January 2014

Sesuci Kasihmu 29








Laju mereka berdua melangkah masuk ke dalam hospital itu. mujurlah masa melawat belum habis. Zahra bergegas ke bilik rawatan Syazwan apabila masuk ke dalam wad yang betul. Izz hanya mengekori langkah Zahra kerana dia sendiri tak tahu hendak ke mana.

Sebaik sahaja Zahra nampak kelibat Eslina. Dia memanggil.


“ Eslina!”


Eslina dan Hairul pantas menoleh ke belakang. Ternyata Zahra dan seorang lelaki telah pun sampai.


“ Macam mana keadaan dia?” Soal Zahra cemas.


“ Kami pun tak tahu lagi. Doktor tengah buat pemeriksaan.” Jelas Eslina dengan perasaan takut.


“ Sabar ye Es.”  Zahra menarik Eslina ke dalam pelukannya. Sedih melihat Eslina.


Izz melihat Hairul dengan senyuman kecil. kemudian dia menghulurkan tangan untuk bersalam.


“ Izz.”


Hairul menyambut dengan senyuman.


“ Hairul. Kawan Syazwan.”


“ Apa yang telah terjadi? Syazwan sakit apa?” Soal Izz ingin tahu. Dari mula lagi dia ingin tanya Zahra. Tapi dia rasa dia perlu tunggu sebab sebelum ni Zahra nampak sangat risau.


Hairul tersenyum hambar.


“ Dia ada barah otak.” Izz nyata sangat terkejut.


“ Dalam sebulan juga dia tahan sakit dia tu. tapi sekarang dia dah tak boleh tahan. Penyakitnya dah merebak ke seluruh badan. Doktor pun tak boleh buat apa dah. Cuma…”


Hairul mengerling ke arah Eslina dan Zahra sekilas.


“ Cuma Syazwan Cuma inginkan kemaafan dari mulut Zahra.”


Izz terdiam. Dia turut mengerling ke arah Zahra sekilas. Patutlah semalam dia resah dan pagi tadi kelihatan sedih sekali.


“ Maaf!”


Tiba-tiba doktor keluar dari bilik rawatan Syazwan dengan senyuman kecil.


“ Macam mana keadaan Syazwan doktor?” Pantas Hairul menyoal.


Doktor melihat wajah mereka satu persatu. Terbit senyuman hambar pada mulutnya.


“ Sabar ye semua. Kami dah cuba sedaya upaya.”


Kata-kata doktor sebentar tadi membuatkan mereka sebak.


“ Cuma dia hanya nak jumpa dengan orang yang bernama Zahra saja. Dia berada dekat sini ke?”


Zahra menoleh ke arah Eslina inginkan jawapan. Apabila Eslina mengangguk Zahra pun melangkah ke hadapan sedikit.


“ Saya doktor.”


“ Hanya kamu yang Syazwan nak jumpa sebelum dia pergi. Kamu boleh masuk.” Ujar doktor itu lantas berlalu dari situ.


Zahra menarik nafas dalam-dalam lalu masuk ke dalam. Dia cuba menahan rasa sebak di hati saat melihat keadaan Syazwan.


“ Wan..”


Syazwan membuka matanya perlahan. Apabila melihat Zahra, dia mengucap syukur bersama senyuman. Doanya telah dimakbulkan.


“ Zahra.. Maafkan saya?”


Zahra mengetap bibir. Suara Syazwan telah berubah. Syazwan kelihatan sangat lemah di depan matanya.


“ Wan.. Awak tak boleh macam ni. awak kena kuat. Awak nak tengok anak awak tak? Please Syazwan..”


Zahra mula menitiskan air mata. Apa-apa pun Syazwan masih suaminya. Talaknya masih belum jatuh selagi dia tidak melahirkan anak.


Syazwan terdiam. Matanya menoleh pula ke arah perut Zahra. Tiba-tiba dia berasa sangat menyesal kerana tidak mengaku itu anaknya dulu.


“ Maafkan saya. Maafkan papa sayang.”


Giliran Syazwan pula menitiskan air mata. Zahra yang melihat berasa sedih. Dia mendekati Syazwan sampai ke birai katil.


“ Wan…Dah lama saya maafkan awak. awak jangan risau. Anak ni pun dah maafkan awak dan tak sabar-sabar nak tengok rupa awak bila lahir nanti. Jadi awak jangan pergi ye?”


“ Zahra…”


Syazwan mencapai perlahan tangan Zahra dengan senyuman hambar. Dia dah tak mampu untuk tersenyum manis lagi. Hanya air mata penemannya saat ini. sekurang-kurangnya dia dapat pergi dengan tenang kerana adanya Zahra di sisi.


“ Saya minta maaf. Saya tak mampu jadi seorang lelaki dan suami yang baik buat awak. saya harap lepas ni awak lebih bahagia. Awak pilihlah lelaki yang dapat terima awak seadanya. Jangan lepaskan dia kalau benar awak pun sayangkan dia.”


Perut Zahra pula disentuh lembut.


“ Sayang…Papa minta maaf ye. Papa harap kamu dapat jaga mama sepanjang papa tiada nanti. Kamu jadi anak yang baik dan soleh ye? Jangan jadi macam papa dulu. Ye sayang ye?”


Zahra menekup mulutnya kuat. Dia tak mahu tangisannya pecah lagi. Cukuplah dia menangis teruk sebelum ni.


“ zahra..”


Syazwan mendongak melihat Zahra dengan pandangan kabur. Dia tersenyum dalam tangisan. Rasanya masanya dah tak lama.


“ Jadi isteri yang baik ye? Dengar cakap suami kamu. Lupakan segala apa yang patut tentang saya. Cuma saya nak minta satu je dari awak. boleh?”


Pantas Zahra mengangguk. Kalau dia cakap dia pasti akan menangis lagi.


Baru sahaja Syazwan ingin membuka mulut, nafasnya tiba-tiba tersumbat. Dadanya beralun kuat.


“ Wan! Wan!”


Zahra panik. Dia ingin memanggil doktor tapi tangannya ditarik Syazwan. Perlahan Syazwan menggelengkan kepalanya.


“ Tak apa. saya…sedar masa sa..saya dah tak lama. Cuma.. saya nak awak dengar apa yang saya nak ka…ka ta ni.” Dengan susah payah Syazwan mengeluarkan suara.


“ Cakaplah. Saya sudi dengar.”


“ Tolong na..namakan anak kita dengan nama Muhamad Adam yusuf? Kalau dia lelaki. Saya terfikir nama tu saat saya bangun daripada pengsan dua hari yang lalu. Bo..boleh kan?”


Sekali lagi jantung Syazwan mula berdegup kencang. Nafasnya makin teruk.


“ Wan!”


“ Za..zahra..Boleh kan?”


Zahra menutup matanya erat. Kemudian dia membuat anggukan kecil. Nama yang sedap Wan.


“ Baguslah kalau begitu. Terima kasih juga sudi menemani saya disaat-saat akhir.”


Zahra menyeka air mata Syazwan dengan lembut. Berharap Syazwan sedikit lega dan pergi dalam keadaan tenang.


‘ Wan.. Terima kasih kerana dapat terima anak kita. Saya janji saya akan tunaikan hasrat awak. saya berharap awak aman di sana. Saya juga harap dosa awak diampunkan. Itulah harapan saya pada awak sebagai isteri solehah.’


Zahra gagahkan diri membuat senyuman manis pada Syazwan.


“ To…tolong pesan dekat Hairul. Dia perlu kahwin dengan Eslina. Ka..kalau benar cintakan Es.. Dan tolong cakap juga pada Es.. saya cintakan dia..”


Tangan Zahra yang digenggam kuat tadi akhirnya terlepas daripada pegangan. Zahra yang melihat terkedu seketika. Mata Syazwan tertutup rapat bersama dengan senyuman kecil.


Tut….Tut….Tut….


Zahra menitiskan air mata lagi. Syazwan dah pergi. Dia dah pergi. Ya Allah…


“ awak.. Terima kasih kerana sudi jadi suami saya walaupun sementara.”


Buat kali terakhirnya, dia mengucup ubun-ubun Syazwan dengan linangan air mata.


‘ Awak… Terima kasih kerana buatkan saya bahagia walaupun sementara.’


**

Suasana tanah perkuburan di kawasan kampung itu kelihatan suram. Tiada orang lain lagi berada di situ melainkan keluarga dan kenalan Syazwan. Yang lain-lain telah pun pulang sebaik sahaja selesai semuanya.


“ Zahra.. Jom balik.” Ajak Izz apabila Zahra belum berniat ingin pergi. Izz masih setia berdiri di belakang Zahra.


Zahra menyeka air matanya perlahan. Batu nisan yang masih baru itu disentuhnya perlahan. Dia berdoa dalam hati agar Syazwan tenang dekat sana.


“ Es…Jom..”


Eslina tersenyum hambar. Dia sendiri tak percaya bahawa Syazwan benar-benar telah pergi dari hidupnya. Namun dia bersyukur kerana Syazwan pergi dalam keadaan beriman.


Selesai semuanya, mereka bergegas keluar daripada tanah perkuburan itu. Sebab hari dah nak hujan. Macam faham isi hati mereka yang baru kehilangan orang tersayang.


“ Es! Hairul!” Panggil Zahra apabila keluar daripada tanah perkuburan.


Mereka berdua menoleh ke belakang. Zahra pula menghampiri dengan senyuman kecil.


“ Saya ada nak beritahu korang sedikit. Sebelum Syazwan pergi. Dia ada pesan dekat saya. Dia suruh awak Hairul kahwin dengan Eslina. Dia tahu awak sayangkan Eslina. Dan Es.. Dia kata dia cintakan awak.”


Hairul tergamam manakala Eslina terkedu. Masing-masing terdiam buat seketika. Tapi Eslina kalah. Air matanya mengalir lagi buat sekaliannya.


“ Itu saja yang saya nak sampaikan. Dia amat berharap awak bahagia Es..”


Usai Zahra berkata begitu, Zahra pun berlalu bersama dengan Izz. Dalam hati berdoa agar Hairul dapat bersama dengan Eslina.


“ Es..Jom kita balik.”


Eslina menoleh memandang Hairul dengan senyuman kecil. Hairul. Abang! Terima kasih kerana cintakan saya. Abang nak saya bahagia bersama dengan Hairul? Terima kasih abang sebab inginkan saya bahagia. Tapi saya tetap tak akan lupakan abang. Sampai bila-bila.


Hairul yang baru ingin melangkah tidak jadi apabila Eslina menahannya. Hairul pelik.


“ Awak sayangkan saya?”


Soaan Eslina membuatkan dia tergamam seketika. Tak tahu apa yang patut dia katakan.


“ Ka..kalau ya kenapa?”


“ Saya sudi bersama awak. lagipun ini permintaan Syazwan. Tapi saya takkan lupakan dia sampai bila-bila. Dia tetap berada dalam satu sudut dalam hati saya. Harap awak faham.”


Hairul mula mengukirkan senyuman.


‘ Ya Allah. Jika ini yang terbaik buatku. Aku terima seadanya. Wan! Terima kasih. Aku janji aku akan jaga Eslina sebaik mungkin seperti mana kau jaga dia sepanjang kau hidup. Itu janji aku.’


**

Zahra mengerutkan dahinya. Sampai nak bercantum keningnya itu. Dia melihat apa yang berada di depannya saat itu dengan penuh tanda tanya.


“ Kenapa awak?”


Izz muncul bersama senyuman di ruang tamu. Sebaik sahaja selesai pengebumian Syazwan. Mereka ambil keputusan untuk terus pulang ke kampung Umi. Lagipun Alif dan Farah dah bertolak lebih awal daripada mereka.


“ Ini apa?”


Zahra mengambil kotak hadiah kecil bersama dengan sepucuk surat yang terletak elok di atas sofa tersebut. Dia sendiri tak tahu ini untuk siapa.


Izz hanya menjongket bahu. Dia pun tak tahulah. Dia fikir itu hadiah Farah daripada Alif. Tapi kenapa mesti letak dekat depan ni. Nanti orang curi baru ada akal.


“ Entahlah. Saya keluar dulu. Nak ambil angin.”


Zahra tersenyum.


“ Akak oh akak!”


Farah muncul bersama cawan di tangan. Saat dia ternampak kotak hadiah itu dia tersengih.


“ Ha! Tu siapa punya tu! hadiah dari abang Izz eh?” Teka Farah. Jelas senyuman nakal pada mulutnya.


Zahra pantas menggeleng. Ada-ada saja Farah ni. Izz pun tak tahu siapa punya hadiah ni.


“ Meh Farah tolong bukakan.”


“ Eh!”


Belum sempat Zahra ingin menghalang. Farah terlebih dahulu siap membuka kotak yang berbalut hadiah itu. tak lupa juga surat yang terletak elok dibawah kotak itu. tapi surat itu Farah berikan pada Zahra. Dia tiada hati nak membacanya.


“ Wah!! Cincin?”


Zahra tersentak. Cincin? Cincin siapa pula ni?


“ Akak! Bukalah surat tu.” Suruh Farah dengan wajah terujanya.


Mahu tak mahu, Zahra buka juga surat itu lalu membacanya.


Zahra…


Will you marry me?


I think I want marry you after this.


Zahra mendongak melihat Farah dengan perasaan terkejut. Lantas dia mencapai kotak cincin tadi lalu keluar dari rumah. Dia mencari kelibat Izz. Ternyata Izz berada di belakang rumah.


“ Izz!”


Zahra melangkah laju lalu menghampiri Izz. Zahra menjongket kening bersama kertas di tangannya. Kertas dan kotak hadiah tadi ditunjukkan pada Izz. Izz yang melihat jadi tanda tanya.


“ Kenapa?”


“ Ni apa? Awak kata awak tak tahu siapa punya ni. Tapi bukankah ini tulisan awak?”


Zahra menghulurkan surat itu pada Izz. Izz menyambut dengan penuh tanda tanya. Masa bilanya aku ada tulis untuk Zahra ni. aku baru balik je kot.


Saat Izz terbaca isi di dalamnya. Dia terkejut besar. Eh! Masa bila aku tulis macam ni? Dan.. Ini bukan tulisan sebenar aku. Tapi Alif! Izz pantas mendongak melihat Zahra yang tanpa secalit senyuman itu. baru sahaja Izz ingin membuka mulut. Dia ternampak kelibat Alif dan Farah jauh di belakang Zahra.


Izz menjongket kening ke arah mereka tanpa Zahra perasan. Farah berkata tanpa suara yang berbunyi begini. ‘ caiyok!’.


Sesaat kemudian, Izz tersenyum lebar. Wah! Mereka nak bantu aku rupanya. Terima kasih kalian! Sayang korang! Haha!


“ Eh? Kenapa ni?” Zahra terkejut. Yelah! Tiba-tiba je si Izz ni tersengih-sengih. Dah serupa kerang busuk pun ada.


Izz tergaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Apa patut dia buat sekarang ni? aku kekeringan idea. Masa ni jugalah Farah nak tolong. Kenapalah tak beritahu aku awal-awal. Aduh!


“ Sebenarnya…” Izz terteguk air liurnya. Haih! Susah-susah!


“ Apa?”


Zahra jadi makin berdebar-debar pula. Sebenarnya dia merasa gembira kerana dia dapat kejutan sebegini. Tak tahu pula Izz ada cara begini. Romantik? Tak lagi kot sebab pakai orang tengah. Siap tak mengaku lagi tadi. Haha..


Izz menarik nafas dalam-dalam lalu menghembuskannya. Dah macam nak pergi ambil exam pun ada.


“ Awak… jawapan saya ada dalam surat tu.”


Zahra menunduk melihat isi surat tersebut. Dia tersenyum dalam diam.


“ Kalau saya tak nak?” Duga Zahra.


“ Erk! Mana boleh! Penat saya buat tau!”


Izz menggigit bibir. Aku buat? Hampeh! Aku manalah reti buat semua-semua ni. aku ni bukan romantik sangat pun. Nama je hensem. Ceh!


“ Oh ya? Awak buat? Tapi kan?”


Izz terteguk air liur lagi. Waduh! Farah! Ini semua kau punya fasal. Nanti kalau terkantoi macam mana? Aku manalah reti nak lamar perempuan ni. kalau setakat mengusik bolehlah.


“ Sekarang dengar apa yang saya nak cakap!” Tiba-tiba Izz bertegas. Dia tak boleh main-main. Dah ada orang bantu. Jadi dia patut teruskan usaha mereka. Dia dah tak boleh berlengah.


“ Saat pertama kali saya bertemu dengan awak. Saya dah rasa lain. Macam ada sesuatu yang mengalir dalam diri saya. Tapi masa tu saya abaikan sebab awak baru lepas pergaduhan besar dengan arwah Syazwan. Cuma saya sendiri tak faham dengan diri saya. Lepas awak duduk dekat rumah Umi. Saya makin rasa selesa dan tenang bersama dengan awak.”


Zahra terdiam.  Tak sangka sudah begitu lama Izz mula menyayanginya.


“ Selepas tu, saya asyik nafikan perasaan saya. Tapi kini saya gagal. Saya dah tak boleh tipu diri saya sendiri. Tambahan pula selepas awak kata nak pergi dari hidup saya dua hari lepas. Masa tu saya rasa kehilangan.”


Izz menatap tajam ke arah Zahra. Terbit senyuman kecil pada bibirnya. Zahra kelihatan tergamam.


“ Apa yang saya cakap sudah jelas dan apa yang saya mahu juga sudah jelas dalam surat tu. saya tak kisah untuk menunggu. Lagipun saya tahu awak masih dalam keadaan idah dan saya berhak beri awak masa.”


Izz mengambil kotak yang dipegang Zahra sebentar tadi. Apabila dia membuka dia tersentak. Ini cincin Umi. Ya Allah. Umi pun terlibat sama. Hampeh betul!


“ Dan cincin ni! Awak pakailah bila awak yakin ingin kahwin dengan saya.” Izz kembali menyerahkan kotak itu pada Zahra bersama senyuman manis. Kini dia dah tak main-main. Dia lebih serius. Lagipun kahwin ni bukan perkara main-main tau.


Zahra melihat cincin yang begitu ringkas itu tapi cantik pada pandangan matanya. Terbit juga senyuman kecil pada bibirnya. Izz…Izz.. Awak ni kan?


“ Awak…”


Izz mengangguk menyambut panggilan Zahra. Dia jadi berdebar-debar pula. Zahra! Jangan paksa diri awak kalau tak boleh terima saya. Saya tak nak awak menderita seperti sebelum ni.


“ Saya harap awak dapat jaga dan sayangkan anak saya seperti mana awak sayangkan saya.” Jawab Zahra dalam satu nafas. Rasanya jawapan itu sudah cukup memuaskan.


Zahra kembali memusingkan badannya untuk beredar. Dia dah tak mampu untuk berhadapan dengan Izz lagi. Dia rasa malu pula.


Izz terpana. Dia terkejut dengan jawapan Zahra tadi. Itu bermakna dia terima la kan? wah!! Alhamdulilah. Terima kasih Ya Allah.


“ Zahra!”


Zahra terpaksa berhenti melangkah. Dia mendongak melihat Izz yang sudah berdiri tepat di depannya itu.


“ Terima kasih. Saya akan jaga anak awak tu seperti yang awak pinta. Walaupun nama anak awak tidak berbinkan saya. Tapi saya tak kisah asalkan saya sayangkan korang berdua.”


Mata Zahra mula berkaca-kaca. Terharu mendengar kata-kata Izz sebentar tadi. Dia ketawa dalam perasaan bahagia. Air mata mula memenuhi tubir matanya. Ya Allah.


Izz tersenyum lebar. Dia rasa bahagia saat melihat senyuman Zahra. Aku janji aku akan jaga kau sebaik mungkin Zahra dan anak tu.


“ Ehem! Ehem!”


Mereka berdua terkejut melihat Farah, Alif dan Umi yang sedang tersengih ke arah mereka. Mereka sendiri pun tak perasan semenjak bila Farah, Alif dan Umi berada di situ dan melihat mereka. Aduh! Buat malu je lah!


“ Tahniah Abang Izz! Jaga elok-elok kakak saya tu. Kalau tak siap abang!” Amaran keras diberi oleh Farah.


“ Eh! Of course lah! Orang yang abang sayangkan?” Ujar Izz selamba. Zahra yang mendengar tunduk malu.


“ sayanglah sangat kan? Kalau orang tak tolong tu. Rasanya nak tunggu buah kepala tu jatuh kot baru nak beritahu.”


“ Uhuk!Uhuk!”


Izz tersedak hebat selepas mendengar kata-kata Farah itu. Zahra yang berada di sisinya spontan menepuk belakang Izz dengan perlahan. Tapi taklah perlahan sangat kan.


“ Eh? Okey ke ni?” Soal Zahra risau.


Mereka yang lain dah ketawa melihat reaksi Izz. Takut terkantoi oleh Zahra lah tu.


“ Eh? Okey-okey!”


Sampai baik merah wajah Izz saat itu. kalau Zahra tak ada depan mata dia. Memang aku dah lama sekeh kepala si Farah ni. suka nak cari fasal dengan aku.


“ Bro! asal ni? takut terbongkar ke rahsia kau?” Giliran Alif pula untuk mengusik.


“ Rahsia apa pula ni bro! mana ada!” Sangkal Izz dengan sengihan. Zahra di sebelah sudah jadi tertanya-tanya.


Izz menjeling tajam ke arah Alif dan Farah. Umi pula hanya berdiam diri dengan senyuman. Umi pun tak dapat bantu Izz sebab semua idea ni datangnya daripada Farah. Umi hanya berikan cincin tu sebagai tanda pengikat.


“ Akak! Tadi bukan abang Izz tak tahu ke siapa punya hadiah tu?”


Zahra melihat kotak itu dan Izz silih berganti. Kemudian dia mengerutkan dahi tanda memikirkan sesuatu. Betul juga cakap Farah. Tapi takkan dia nak menipu. Maybe ini taktik dia? Kita tak tahu kan?


“ Abang Izz ni malu kot.”


Jawapan lurus Zahra membuatkan mereka bertiga ketawa besar. Izz pula hanya menahan malu. Kurang betul lah mereka ni. aku malu? Erk! Adalah sikit. Tapi manalah aku nak tahu. Ish! Sakit hati betul dengan Farah ni.


“ Malu? Itu silap besar akak. Izz ni mana pernah kenal malu.” Sangkal Alif.


“ Sebenarnya kak. Semua ni Farah yang rancang. Abang Izz tak tahu langsunglah.”


Gulp! Izz tertelan air liur. Mak aii! Dia beritahu terus dekat Zahra.


“ Ha!” Zahra terjerit kecil. tadi kan Izz? Zahra pantas menoleh ke kiri. Tiba-tiba Izz dah berada di belakang umi.


“ Awak!!”


“ jangan marah! Nanti anak dalam tu terjaga!”


Pantas Izz masuk ke dalam rumah apabila Zahra berniat nak kejar dia. Yang lain dah mula ketawa terkekek-kekek. Pertama kali tengok Izz dikejar perempuan. Kalau tak perempuan yang selalu kejar dia.


Tapi Zahra terhenti di tengah jalan. Tiba-tiba dia sakit perut. Macam ada benda tendang. Ya Allah. Adakah anak aku dapat dengar suara kami dan dapat sedar kehadiran kami?


“ Eh Zahra? Kenapa ni?” Umi menyoal dengan risau.


“ Zahra tiba-tiba rasa senak perut. Rasa macam kena tendang pun ada.” Jelas Zahra lalu duduk dipangkin rumah.


Sesaat kemudian Izz keluar. Dia tertanya-tanya kenapa suasana di luar jadi sunyi. Jadi dia menghampiri Zahra dan Umi yang tengah duduk dipangkin rumah. Alif dan Farah entah menghilang ke mana.


“ Kenapa ni awak?” Soal Izz.


“ Perut dia tiba-tiba sakit. Dia kata macam kena tendang. Anak dalam kandungan tu lah tendang agaknya. Rasanya anak kamu Zahra besar nanti mesti nakal dan buas.”


Izz dan Zahra saling berpandangan.


“ tugas kamu nanti jadi besar. Kamu kena jadi ibu bapa yang baik.” Sambung Umi lagi lalu masuk ke dalam rumah.


Izz tersengih tiba-tiba. Ingin sahaja dia menyentuh perut Zahra. Tapi jangan haraplah kan?


“ Maaflah sebab tipu awak. tapi awak tak tolak kan lamaran saya?” Izz jadi takut pula.


Zahra terdiam. Tolak? Mana mungkin.


“ Siapa suruh tipu lagi kan? Tanggunglah sendiri.” Zahra buat-buat marah.


“ Takkan tu pun marah?” Gumam Izz lalu buat-buat merajuk. Kalah perempuan la Izz ni.


“ Eii! Buruknya muka merajuk macam tu.” Zahra dah tertawa kecil.


“ biar arh!”


“ Jangan risau. Saya tak tolaklah. Lainlah kalau saya jumpa orang lain. Hehe..”


Cepat-cepat Zahra bangun lalu masuk ke dalam rumah. Nanti free-free je dapat cubitan dia. Tak nak aku!


“ Zahra!! Siap awak!”


Izz tersenyum lebar. Walau apa pun yang terjadi. Saya takkan lepaskan awak lagi Zahra. Kebahagiaan awak dan  saya adalah milik bersama. Awak adalah penerang hati saya. Awak jugalah sang ratu di hati saya selain Umi. Terima kasih Zahra.

No comments :

Post a Comment

Popular Posts

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Friendship tickers