Pembuka Bicara

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmu itu Maha Pemurah.Yang mengajar dengan pena (tulis baca). Mengajarkan kepada manusia,apa yang belum diketahuinya." (Surah Al-Alaq 1-5)

Google+ Followers

Friends

Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita-cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita maka dengan sendirinya nanti kamu akan tahu erti dan nilai cinta yang sebenar.

Sunday, 25 August 2013

Sesuci Kasihmu 4

Assalamualaikum. Ini adalah last upload daripada saya sblm saya nk hadapi trial SPM. Hehe.. maybe selepas 3 minggu baru sya akan upload balik cite. harap enjoy ketika membaca. jangan lupa tgglkan komen anda sekali. Terima kasih. :)





“ Hati-hati jalan tu. Nanti jatuh bangun sendiri ye? Dah tak ada sesiapa nak tolong!”


“ Ish! Tahulah! Sibuk hal along sudahlah!”


Izz tertawa kecil melihat adiknya daripada jauh. Walaupun dah berumur 23 tahun. Namun sikap kebudak-budakan adiknya itu tetap ada. Izz pula jenis suka mengusik.


“ Izz! Apa yang kamu buat tu? Mari tolong umi jap!”


Izz pantas masuk ke dalam rumah apabila uminya memanggil. Mujurlah adiknya dah pergi ke kolej.


“ Umi… Ya Allah. Kan Izz dah kata jangan bangun kalau dah penat macam ni.”


Izz pantas memimpin uminya kembali ke birai katil. Sikap degil uminya itu tak pernah nak berubah. Mujur juga Izz ni penyabar orangnya.


“ Umi bosan lah asyik duduk dalam bilik ni je. Umi nak juga berjalan keluar.”


Izz tersenyum. Tempat di sisi uminya diambil. Perlahan-lahan tangan uminya diusap.


“ InsyaAllah umi. Selepas umi betul-betul sembuh.” Ujar Izz lembut.


Umi Izz. Tidak kira sesiapapun akan memanggilnya dengan panggilan Umi. Umi tersenyum kecil melihat anak sulungnya itu. Dah besar pun anak aku ni. Dah nak capai 29 tahun pun. Tapi perangai nakal tu tak boleh nak tinggal langsung.


“ Izz.. Boleh umi tanya kamu sesuatu?” Soal Mami.


“ Apa tu? Umi tanya je..”


“ Bila agaknya umi boleh dapat calon menantu?”


Izz tersentak. Wajah tenang uminya direnung. Kemudian dia berikan senyuman yang sedikit hambar kepada uminya.


“ InsyaAllah umi. Suatu hari nanti.” Jawab Izz tenang.


Bukan aku tak mahu kahwin. Cuma hati aku masih belum dapat cari yang betul-betul berkenan. Kalau boleh aku nak cari seorang wanita sejati. Wanita yang mampu menjadi isteri yang baik. Biarpun wanita itu tidak cantik. Aku tak kisah. Asalkan dia mampu menjadi seorang isteri dan ibu yang baik buat aku.


“ Umi doakan kamu semoga cepat jumpa jodoh sebenar kamu.”


“ Amin…”


Akhirnya Izz hanya tersengih mendengar kata-kata uminya. Selepas arwah ayahnya pergi setahun yang lepas, hanya umilah tempat dia dan adiknya bergantung. Tapi kini, umi adalah tanggungjawab mereka berdua. Tambahan pula umi masih belum sembuh daripada penyakit darah tingginya.


***

Izz mengerutkan dahi apabila mendapat panggilan daripada kawan sekerjanya.


“ Kenapa? Aku kan tengah cuti ni.”


Izz mengambil tempat di pangkin depan rumahnya. Sengaja arwah ayah mereka meletakkan pangkin tersebut di hadapan rumah. Boleh rehat-rehat.


“ Kau busy ke? Aku bukan apa. Ada sepasang suami isteri ni nak buat prosedur bercerai. Kau kan pakar hal ni. Tapi mereka kata, penceraian itu akan jatuh apabila isterinya ni melahirkan anak.”


Izz tergaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Kenapa sekarang ni makin ramai orang yang inginkan penceraian? Tak faham betullah! Bukankah Allah dah kata perbuatan itu dilaknatNya. Ish!


“ Bila?”


“ Esok? Mereka akan datang lagi esok. Tapi aku kesian tengok wajah wanita tu. Sedih je. Macam tak rela nak bercerai.” Sempat lagi kawannya itu bercerita.


Izz terdiam. Kalau dah tak redha kenapa bercerai? Atau suami dia yang beria-ria nak bercerai. Yelah lelaki ni kan boleh jatuhkan talak kepada si isteri ni bila-nila masa je yang dia nak.


“ Amacam? Kau okey kan?”


“ Okeylah. Tapi kejap je tau?”


“ yelah.”


Selepas meletakkan panggilan, Izz kembali terfikir fasal pasangan yang ingin bercerai itu. Apa masalah mereka sebenarnya? Kenapa sampai perlu ambil jalan ni? Apa dah tak ada jalan lain ke nak selesaikan?


Ya Allah. Aku ni pun satu. Sibuk satu hal.


“ Along!”


Izz yang tengah berfikir itu terkejut apabila disergah adiknya Izzati. Izzati yang melihat alongnya terkejut ketawa terkekek-kekek. Berjaya juga rancangannya nak perkenakan Izz.


“ Adik!”


Pantas dikejar Izzati yang semakin nakal itu. Kalau tak kacau orang walaupun sehari tak sahlah. Nak kena budak ni dengan aku.


“ Along! Stop!”


Izzati berhenti berlari apabila penat. Izz juga turut berhenti. Nafasnya turun naik melihat adiknya yang tercungap-cungap itu. Dia turut penat.


“ Lain kali kacau lagi along berfikir.”


Izz kembali duduk di pangkin. Wajahnya ditoleh ke arah jalan raya. Macam-macam kerenah yang dia dapat lihat di situ. Tak kurang juga ada makcik dan pakcik yang sedang bergaduh semata-mata nak pergi restoran Mak Liah atau warung Pak Mad.


Izz tergeleng-geleng saat teringat soal itu. Mujurlah dah tua. Kalau muda? Pasti perkataan sweet-sweet gitu digunakan. Eii.. Pleaselah. Geli bila aku dengar.


“ Along… Mengelamun lagi!”


Izzati mengambil tempt di hadapan Izz. Izz duduk tegak melihat Izzati macam bosan. Bosan? Semenjak bila adik aku ni reti bosan?


“ Nak apa? Tak keluar ke?”


Izzati tersengih. Kemudian kepalanya digelengkan perlahan. Masalah lain yang sedang menimpa dirinya saat itu.


“ Adik tak tahu nak cakap macam mana. Tapi ada sorang laki kata nak lamar adik jadi isteri dia. Sedangkan adik tak kenal dia langsung.”


Izz jelas sekali terlopong. Wow! Adik aku di lamar? Aku? Nak kata aku melamar sendiri memang tak lah kan? Tapi dilamar? Eh! Tu bohong sangatlah kan tiba-tiba ada perempuan nak melamar lelaki macam aku ni. Ceh!


“ Adik? Betul ke ni adik along?” Soal Izz tak percaya. Boleh lagi dia bergurau saat itu. Izzati dah bagai cacing kepanasan dah tapi Izz? Boleh memarakkan rasa marah Izzati.


“ Along! Jangan sampai adik ketuk kepala along kot?”


Izz akhirnya ketawa melihat wajah gelisah Izzati.


“ Kenapa? Takut? Gelisah? Atau malu?” Soal Izz bertalu-talu.


“ Bukan! Tapi adik Cuma risau.”


“ Risau kenapa pula?” Jelas timbul kerutan di dahi Izz.


“ Sebab dia muda setahun daripada adik ni. Jadi adik rasa ragu-ragu kalau benar dia datang melamar adik. Macam ne tu?”


Izz tersenyum.


“ Adik tahu kan kisah Nabi kita dengan isterinya yang pertama?”


Izzati hanya mengangguk. Mestilah tahu! Nabi kesayangan aku tu.


“ Jadi cuba adik bandingkan keadaan adik dengan nabi. Nabi kita tu, isteri dia tu jauh lebih tua daripada dia. Adik? Hanya muda setahun. Sedangkan nabi? Adik boleh fikir kan? Cinta ni tak mengenal usia. Dan jodoh yang Allah tetapkan tu dah cukup cantik sayang. Kalau dia dah jodoh adik, walaupun umur dia muda setahun. Dia tetap akan bersama dengan adik.” Jelas Izz panjang lebar.


Izzati yang mendengar akhirnya tersenyum lega.


“ terima kasih along! Sayang along!” terus dipeluk alongnya itu.


Izz menepuk perlahan bahu Izzati. Nampaknya kau semakin matang adik. Kalah along kau ni. Sampai saat ni belum jumpa wanita yang berkenan di hati.


“ Adik juga berdoa agar along cepat dapat jodoh. Amin…”


“ Amin.. terima kasih adikku yang tersayang. Sekarang pergi masuk. Bantu umi ke bilik air. Rasanya umi nak solat zuhur kot.” Suruh Izz apabila teringatkan uminya yang masih sukar untuk berjalan.


“ yelah. Along pun sama. Jangan asyik mengelamun je. Ingat sikit along tu dah jadi ketua imam dekat sini. Jadi janganlah nak termenung lebih-lebih ye.”


Izz yang baru nak mencubit lengan Izzati melepas. Izzati dah berlari masuk ke dalam rumah. Kureng kau Izzati. Huh!


“ tapi kan? best oo kalau dapat isteri perangai yang sekepala dengan aku ni. Haha..”


Izz tergeleng-geleng apabila mengemukakan cadangan itu. Mengarut! Apalah aku ni.


“ Izz! Apa yang gelak sorang-sorang tu?” Tiba-tiba pakcik jiran sebelah menegur.


Izz tersengih sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal itu. Seraya itu dia mengangguk perlahan membalas kata-kata pakcik itu.


“ Pakcik balik dulu. Jangan asyik layan perasaan. Kalau nak sangat isteri cari ikhtiar. jangan duk  berangan je.”


Dush! Izz tersentap. Yelah! Dia selalu berangan kebelakangan ni. Nak dapat isteri yang baik dan solehah. Hehe..


“ Okey pakcik! Terima kasih!”


Izz! Ubah sikap! Please… Huh!

No comments :

Post a Comment

Popular Posts