Pembuka Bicara

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmu itu Maha Pemurah.Yang mengajar dengan pena (tulis baca). Mengajarkan kepada manusia,apa yang belum diketahuinya." (Surah Al-Alaq 1-5)

Friends

Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita-cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita maka dengan sendirinya nanti kamu akan tahu erti dan nilai cinta yang sebenar.

Monday 15 December 2014

Cerpen : Tatkala Cinta Itu Hadir

Assalamualaikum.. hai hai.. Hehe

Cerpen baru lagi? Oh Ya. Dan dah berkurun cerpen ni aku cuba siapkan. Cuma baru hari ni aku berkesempatan. Hehe. aku tak tau sama ada korang akan berpuas hati atau tak. Sebab last-last tu ermm.. Macam menghampakan. Huhu. Tapi aku dah cuba. Harap korang akan puasla. Tak apa. aku akan cuba lagi pada cerpen yg seterusnya.. >_<








Ting! Tong!


Bunyi loceng itu menandakan ada tetamu telah datang ke rumahnya. Tapi sedikit pun dia tak berganjak daripada ruang tamu tu. Sebab dia masih khusyuk menonton television. Kalau dah drama Melayu favourite dia ditayangkan. Jangan haraplah ada orang boleh ganggu dia. Peminat setialah katakan.


Ting! Tong!


Again! Kali ni dia sedikit tersentak. Bukan apa bunyi loceng itu dibunyikan berkali-kali. Itu buatkan dia bengang. Nak berehat sedikit pun tak boleh. Kacau daun je lah tetamu ni!


Tanpa berlengah, dia terus membuka pintu untuk melihat tetamu tersebut. Alangkah terkejutnya dia melihat tetamu yang tidak diundang itu. Sampai ternganga mulut dibuatnya.


“ Syikin?”


Syikin terus menutup pintu dan bersandar belakang pintu. Debaran dia bertukar kencang. Aduh! Kenapa dia datang sini?


“ Syikin!”


“ Nak apa? Mira tak ada dekat sini. Dia dah balik kampung. Pergilah balik. Menyemak je duduk sini!” Jerit Syikin lantas bergerak semula ke depan televisyen. Tengok gambar lagi bagus.


“ Syikin!”


Ish! Tak reti bahasa ke mamat ni.


“ Nak apa!” Sekali lagi Syikin membuka pintu.


“ Saya nak jumpa awak bukan Mira.”


“ For what? Nak sakitkan hati saya lagi? Blahlah Mir! Awak kan pakwe Mira sekarang. So sila pergi daripada sini.”


Syikin mencerun ke arah Amir dengan perasaan yang sungguh benci.


“ Tapi… saya masih mencintai awak.”


Syikin tersenyum sinis.


“ Cinta? Huh! Kalau cinta takkanlah awak boleh terjatuh hati dekat kawan saya kan? dusta semua tu! awak boleh tipu saya dan tipu Mira. Tapi awak tak boleh tipu hati awak. saya tahu awak sayangkan dia. memandangkan Mira pun sayangkan awak. saya sudi lepaskan awak. tapi tolong. Jangan sakitkan hati dia sebagaimana awak sakitkan hati saya.”


Terus dia menutup pintu selepas cakap sedemikian. Lega! Puas! Semua ada. Cinta? Please. Semenjak dia tahu Amir curang dia dah berhenti mencintai Amir. Malah benci mungkin. Tapi dia bersyukur kerana dia tidak terlalu mencintai kerana dia tahu kepercayaannya akan dikhianati.


Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Tanpa membuang masa dia menjawab panggilan tersebut. Panggilan daripada nombor yang tidak dikenali.


“ Helo. Assalamualaikum.”


“ Waalaikumussalam. Boleh saya bercakap dengan saudari Nurul Asyikin?”


“ ya saya. Siapa ni?”


“ Saya wakil daripada pihak syarikat Ilham Holdings nak beritahu saudari yang saudari dah diterima bekerja dekat sini. Saya rasa esok saudari dah boleh datang mendaftar.”


Syikin ternganga lantas mula tersenyum lebar. Alhamdulillah.


“ terima kasih cik. Baik. Esok saya datang. Terima kasih lagi.”


“ ya. Sama-sama. Assalamualaikum.”


“ Waalaikumussalam.”


Syikin mengucap syukur berkali-kali. Akhirnya dia dapat lari daripada KL ni dan ke Pulau Pinang. Here we go! Dapatlah aku lupakan mamat tak guna tu. Dan tak perlulah aku berhadapan dengan mereka berdua tu lagi. Buat sakit hati.


**

“ Pengumuman! Bas ke Pulau Pinang akan bergerak dalam masa lima minit lagi.”


Syikin terkocoh-kocoh naik bas yang akan membawanya ke Pulau Pinang. Dia terlambat tapi mujurlah sempat. Kalau tak terlepas bas lagi nampaknya.


“ Maaf cik. Tiket?”


“ Oh. Jap.”


Selepas menyerahkan tiket pada pemandu bas tersebut dia pun mengambil tempat mengikut nombor yang tertera pada tiket basnya. Apabila punggungnya dah mencecah pada kerusi. Dia akhirnya dapat menghembuskan nafas lega.


Nasib baik aku sempat. Ah! Penat gila! Rasa menyesal tak terima kereta pemberian ayah. Tak apa. Aku kan nak berdikari.


“ Excuse me…”


Kepala Syikin tertoleh ke arah kanan apabila dia rasa dirinya ditegur.


“ Ya.”


“ Boleh tak tolong alihkan beg cik. Saya nak duduk. Ini tempat saya. Terima kasih.”


Syikin tersengih malu. Lantas dia mengambil beg tersebut dan letak atas ribanya. Kenapa lelaki juga yang duduk di sebelah aku ni? Alahai… Silap beli tiket ke? Oh no!


“ Ish. Mana pergi pula telefon aku ni?”


Syikin menjeling sekilas ke arah lelaki tersebut. Apalah yang dibebelnya tu. Kejap aku tengok bangun. Kejap duduk. Kejap tunduk. Dah kenapa? Tak reti nak duduk diam-diam ke?


“ Maaf… Awak ada ternampak telefon saya tak?”


Syikin tersentak. Aik? Kenapa tanya aku? Aku baru saja jumpa kau tiba-tiba tanya telefon? Eh!


“ Tak. Maaf.” Dengan senyuman plastik Syikin kembali menoleh ke arah tingkap. Nasib kau lah duduk dengan mamat ni.


Anuar mengeluh perlahan. Mana perginya telefon bimbit aku ni. Tadi elok je ada dalam poket ni. tiba-tiba dia teringat sesuat. Ya Allah! Jangan-jangan..


“ Encik! Kejap ye. Saya nak turun kejap. Jangan gerak lagi.”


Syikin menoleh ke arah lelaki itu. dah kenapa? Biarlah! Bukan hal aku pun. Tapi sebaik sahaja matanya melihat ke arah kerusi lelaki tersebut. Dia tersenyum sinis.


Alahai! Telefon kau ada je dekat celah-celah kerusi ni. mata dia letak mana agaknya sampai tak jumpa telefon yang sikit punya besar. Rabun la tu.


Sesaat kemudian, Anuar kembali ke tempat duduk dengan muka yang kecewa. Syikin yang melihat hanya mampu menahan tawa. Tak baik gelakkan orang.


“ Awak cari apa? telefon ke? Tak jumpa lagi?” Soal Syikin bertalu-talu.


“ Tak. Puas saya cari. Adoi.”


Syikin tersenyum. tanpa berlengah dia mengeluarkan telefon bimbit lelaki itu dan menyerahkan semula pada tuan badan.


“ Nah..” Serah Syikin dengan senyuman.


“ Ha! Mana awak jumpa? Saya cari daripada tadi tak jumpa-jumpa juga. Jangan-jangan awak yang curi? Ha! Baik mengaku!”


Pulak! Syikin terus mencerun ke arah Anuar dengan perasaan yang tak puas hati.


“ Eh! Helo! Saya jumpa bukan curi okay.”


“ Eleh. Pencuri mana nak mengaku.”


“ Eh helo! Awak yang letak mata awak kat lutut nak salahkan saya pula. Telefon awak ni elok je tersepit dekat celah kerusi ni. awak tu je yang rabun tak nampak. Cari dengan mata ke kepala lutut?” Ujar Syikin dengan nada yang sinis.


Anuar terdiam. Dia termalu sendiri.


“ Kenapa diam? So dah tahu salah sendiri? Jadi lepas ni cari barang guna mata bukan kepala lutut. okay?” Penuh sinis kata-kata yang dilontarkan oleh Syikin pada Anuar.


“ Apalah nasib duduk dengan minah sinis ni.” Anuar  tak sedar yang kata-katanya tadi dapat didengari oleh Syikin.


What? Dia panggil aku minah sinis? Amboi! Sedapnya panggilan dia. Aduh! Hati sabar kay! Sabar!


**

“ Finally! Sampai jugak! Argh! Welcome Penang.”


Nampak sangat keterujaan Syikin ketika itu. sampai dia tak sedar ada seseorang yang sedang memerhatinya dengan senyuman. Lantas langkah di atur ke Syikin.


“ Seronok nampak? Kampung ke? Or balik jumpa buah hati?” Soal Anuar dengan senyuman kecil.


Syikin tersentak. Dia mencebik. Dah kenapa tiba-tiba tanya aku pula ni?


“ ikut suka sayalah nak datang sini buat apa pun? Yang awak sibuk apahal?” Nampak sangat Syikin tak puas hati. Anuar yang berdiri di sebelahnya hanya tersenyum. tiada hati nak marah langsung.


“ Saya pergi dulu. Enjoy yourself.”


Syikin ternganga melihat Anuar pergi macam tu saja. Ish! Kenapalah aku boleh terjumpa dengan lelaki macam tu erk? Poyo je! Huh!


Tanpa berlengah dia mendail nombor orang tuanya. Sebenarnya Pulau Pinang adalah tempat di mana dia lahir. Kuala Lumpur adalah tempat kerjanya. Tapi itu dulu. Sekarang dia dah dapat kerja dekat Penang ni. memang dah lama dia nak kembali kerja ke sini. Akhirnya doanya termakbul.


“ Helo. Assalamualaikum. Mak! Acik dah sampai ni.”


Syikin berjalan menuju ke sebuah kedai makan. Perutnya tiba-tiba berkeroncong minta untuk diisi.


“ Waalaikumussalam. Kamu tunggu lagi 10 minit. Mak dan ayah dah nak sampai.”


“ Ok.”


Sebaik sahaja meletakkan panggilan. Syikin terus saja ambil tempat dan mengambil pesanan. Lapar punya fasal. Dari pagi dia tak makan. Memang lapar!


Sedang asyik dia makan, datang seseorang menyergahnya daripada belakang.


“ Acik!”


“ Prfttt!!” Habis tersembur makanan yang dia masukkan ke dalam mulut tadi. Tawa halus sudah kedengaran akibat semburannya tu.


“ Angah!!”


Tanpa membuang masa, Syikin pantas mencubit lengan abangnya itu dengan sekuat hati. Meluat!


“ Haha. Amboi. Sedapnya dia makan sampai tak perasan yang kami dah sampai. Ish..Ish..Ish..”


Syazmil mengambil tempat di hadapan adiknya itu. Manakala ibu bapa diorang duduk di sebelah Syikin.


“ Mana along?” Soal Syikin.


“ Ala.. Macam kau tak tahu acik. Along kau tu kan dah nak kahwin. Mestilah busy.”


“ Busy dengan tunang dia ke?”


“ Tunggu lagi.”


Syikin tersengih. Kenapa aku tengok angah aku ni macam jealous je? haha.


“ Haih mak. Nampaknya kat sini ada orang jealous lah. Bila orang suruh kahwin dia yang kata lambat lagi. Bila along kahwin mulalah nak jealous.” Sindir Syikin dengan sengihan.


Syamil terdiam. Mukanya memerah menahan malu.


“ mana ada!”


Haji Rashid dan Hajah Ramlah hanya tersenyum melihat gelagat dua orang itu. Dah jadi satu adat setiap kali Syikin balik mesti gaduh. Macam budak-budak.


“ Dah. Jom kita balik. angah bawa kereta pula lepas ni. ayah penat.”


“ baik ayah.”


Syikin tersengih tiba-tiba.


“ Wah! First time acik dapat tengok seorang juruterbang membawa kereta. Ingatkan dah lupa cara nak bawa kereta. Yelah sebab asyik bawa kapal terbang je.” Kalau boleh dia nak terus-terus mengusik angahnya tu.


“ Acik! Kau ni kan?!”


“ haha.”


**

Matanya terkebil-kebil melihat sekeliling. Sampai naik pedih matanya tengok. Mulut tu dah separuh ternganga rasanya. Lalat masuk pun memang tak perasan agaknya. Terkedu sangatlah tu.


“ Hoi!”


Syikin tersentak daripada lamunan. Dia picit pipinya. Ouch! Yes! Sakit. Ini bermakna dia tak bermimpi lah kan?


“ Kenapa? Macam nampak hantu je?” Syazmil mula membantu mak dan ayahnya mengangkat barang.


“ Mak! Betul ke ini rumah kita? Kenapa lain sangat?”


Syikin menenyeh matanya berkali-kali. Tapi yes! Ini bukan mimpi but realiti.


“ Dah berapa tahun kau tak balik acik?” Soal Syazmil dengan wajah yang serius.


Syikin terteguk air liur. Dia mengira dalam hati. Aku rasa baru dua tahun. Tapi setiap kali raya aku balik. Erk. Setiap kali raya kan mesti sambut dekat rumah Maklang. Bukan dekat sini. Erk!


“ Du..dua tahun.” Dengan rasa bersalahnya Syikin menjawab. Dia takut bila tengok renungan tajam Syazmil tu. macam nak makan orang.


“ ha. Sedaq pun! Ingatkan tak sedaq dah. yalah. Manalah nak ingat dah orang Penang ni kan? selalu KL je.” Terkeluar dah loghat Penang dari mulut Syazmil.


Syikin tersengih kerang busuk. Apa yang kau terkejutkan sangat tu Syikin? Mana tak terkejut weh! Rumah yang dulunya kayu, sekarang dah berubah jadi sebuah rumah banglo. Inilah padahnya bila dah dua tahun tak balik kampung.


“ Dahlah angah. Jom kita masuk. Along ada dekat dalam rasanya.”


Walaupun orang tua mereka dah masuk. Tapi Syikin dan Syazmil masih tak masuk. Mereka setia bersandar di tepi kereta.


“ Rindu. Acik rindu semuanya dekat sini.” Luah Syikin tiba-tiba.


“ Dan angah rindu kau. Nasib baik kali ni kau kerja dekat sini.”


“ Sorry angah. Tapi acik janji lepas ni acik tak akan tinggalkan rumah ni lagi.” Janji Syikin dengan bersungguh-sungguh.


“ Mana boleh. Kau kena tinggalkan juga. Nanti bila kau kahwin? Kau kan kena ikut suami kau.”


Syikin buat muka seposen. Syazmil masih bersikap selamba.


“ Acik tau lah yang kau nak kahwin juga. Tapi janganlah duk perli acik. Haish!”


Terus langkahnya diatur untuk masuk ke dalam rumah. Syazmil mula mengejar dan pantas memaut mesra bahu adiknya itu.


“ Aku cakap betul. Tapi kalau boleh kita kahwin je lah sama-sama. Kan senang?”


“ Ceh! Aku muda lagilah!”


“ Ewah! Muda lagi konon. Pleaselah!”


Syikin memuncung. Dia ni kalau tak perli aku tak sah.


“ Eleh. Angah tu dah tua tak nak ngaku.”


Syazmil tersengih lantas tumbuk bahu adiknya tu.


“ Aku sedarlah aku tua. Tapi aku tak apa. Lelaki. Lelaki walaupun dah naik 30-an masih nampak muda tau. Bukan macam perempuan. Eheh!”


Terus Syazmil lari masuk ke dalam rumah apabila mendapat jelingan tajam Syikin. Jelingan tidak puas hati. Haha.


“ Angah!!!”


**

“ betul ke ini tempatnya angah? Kenapa nampak mewah sangat?”


Syikin rasa tak berdaya nak bergerak masuk ke dalam bangunan yang ada 17 tingkat tu. Rasanya tempat aku temu duga tu taklah sebesar ni. Eh! Baru teringat. Aku temu duga dekat KL. Aku minta dekat Penang. Apa dah nyanyuk ke aku ni? Ehe!


“ betullah. Jom masuk. Angah teman. Angah ada kawan dalam tempat ni.”


Dengan langkah yang berat Syikin masuk ke dalam bangunan itu. mujurlah dia dah daftar dekat KL. Kalau baru nak daftar hari ini. rasanya lambat lagi dia nak kerja.


“ Angah. Acik nak terkuncil la. Hihi.” Maklum Syikin dengan sengihan.


“ Kau ni pun. Tau nak bocor je. dah pergi. Angah tunggu dekat sini.”


Maybe aku gelabah sangat. Ujar Syikin dalam hati. Matanya meliar mencari di mana tandas. Tapi lain pula dia terserempak kali ni.


“ Eh! Ya Allah! Dia?! Alamak! Cabut!”


Syikin pantas berpatah balik ke arah Syazmil yang sedang membaca surat khabar itu.


“ Eh? Kau dah kenapa?”


Syikin termengah-mengah gara-gara baru lepas lari. Aku terjumpa mamat poyo tu lah. Apa yang dia buat dekat sini?!


“ Erk.. tak ada apa-apa. jom lah naik. Tak jadi. Ehe..”


Syazmil melihat Syikin dengan riak pelik. Dah kenapa dengan adik aku ni? lain macam je.


Sebaik saja kakinya masuk ke dalam pejabat CEO. Dia mula rasa gelabah. Dah kenapa aku jadi macam ni? sebelum ni tak pun. Jantung! Duduklah diam-diam sat. janganlah degup laju sangat. Kang aku terpengsan juga dekat sini kot.


“ Assalamualaikum.” Syikin memberi salam tanda hormat.


“ Waalaikumussalam.”


Sebaik sahaja mata bertentang mata. Kedua-dua mereka rasa nak terjatuh. Tapi Syikin of course dah terundur dua langkah ke belakang. Rasa nak pengsan betul-betul ni.


“ Awak?!” Dua-dua panggil dengan serentak.


“ Erk… Awak buat apa dekat sini? Eh?!” Syikin menepuk dahinya kuat. Dah kenapa aku tanya macam tu? Dah terpampang dekat depan bilik tu tertulis CEO. Tapi dia ke CEO pejabat ni? so lepas ni aku kena bekerja dekat bawah dia? Oh Gosh!


“ Eh?  Erk.. Saya kan.. Awak ke pekerja baru tu?” Anuar cuba berlagak tenang dan profesional.


“ Erk..Ya. selamat berkenalan.”


Syikin dah gelabah habis. Apa yang aku cakap tadi?


“ Duduklah.” Tanpa sedar Anuar tersenyum dengan keletah Syikin.


Syikin hanya menurut dan tersenyum sumbing. Tak sangka dia seorang CEO syarikat. Masa tu aku tengok dia biasa-biasa je. naik bas lagi. Tu la. Lain kali jangan judge orang sesuka hati.


“ So.. Dah ready ke nak kerja dekat sini?”


“ Alhamdulillah. Dah.”


“ Bagus. Saya Anuar. Awak syikin kan?”


“ Erk. Ya.” Syikin dah rasa tak senang duduk.


“ Okay. Awak boleh mula kerja hari ni. By the way, saya nak minta maaf fasal kelmarin dan terima kasih juga sebab sudi datang hari ni.”


Anuar tersenyum manakala Syikin masih mendiamkan diri.


“ Ok. Ya. Baik.”


Syikin rasa nak hantukkan kepalanya dekat meja sekarang. Apalah yang aku jawab tadi tu? Hampeh!


**

Okay cun! Syikin rasa nak lari ja sekarang ni. rasa nak bawa masuk kepala dalam baldi pun ada. Wuargh! Kenapa kau buat malu Syikin!


“ Are you okay?” Anuar soal dengan wajah yang cemas.


“ Erk. Saya okay. Bos jangan risau.”


Syikin bangun daripada duduk. Sakit juga punggung aku ni ha. Macam mana boleh tak perasan yang lantai licin. Lepas tu terjatuh depan-depan Anuar pulak. Waduh! Memang cari malu kau ni Syikin.


“ Betul ni? Kenapa muka tu berkerut je. sakit ke?”


“ Eh! Tak. Saya okay. Betul.”


Terus Syikin berlalu dan menuju ke tempatnya. Tapi langkahnya sangat perlahan. Sakit punya fasal.


“ Syikin…”


Anuar tersenyum. degil juga adik kau ni Syazmil.


“ Jom. Ikut saya ke klinik. Now!”


Syikin terkejut apabila mendapat arahan tegas bosnya tu. mahu tak mahu dia terpaksa ikut langkah bosnya tu. waduh!


“ Apa doktor kata?”


Syikin mengambil tempat sebelah Anuar selepas keluar daripada bilik pemeriksaan.


“ Okay. Tak ada yang serius. Bos jangan risau okay?”


“ Okay kalau macam tu.”


Keadaan di antara mereka kembali sunyi sepi. Syikin rasa nak cepat balik. Anuar pula rasa nak cakap something tapi tak terkeluar dek suara ni ha. Gelabah ke? Dah kenapa?


“Awak!”


Erk! Mereka terkedu apabila mereka bersuara pada masa yang sama. Syikin tergaru-garu keningnya manakala Anuar hanya tersenyum. Aneh!


“ Bos cakap dulu.”


“ Saya..erk..tak. saya Cuma nak cakap buruk rupa awak masa awak jatuh tadi.”


Anuar terus menepuk dahinya. Lain yang aku nak cakap lain yang terkeluar. Aisey!


“ What?” Syikin terkejut. Dia kata rupa aku buruk?


“ Haah. Lain kali jalan tengok mata bukan kepala lutut.” Anuar tersedar. Ayat ni pernah dikatakan oleh orang sebelahnya ni masa telefonnya hilang. Tak sangka dia akan ulang benda yang sama.


“ Saya mana tahu jalan tu licin. Mereka tak letak amaran ke apa ke. Lain kali letaklah warning dulu. Susahkan orang betul.” Rungut Syikin tak puas hati.


“ Eleh. Dia yang salah nak salahkan orang lain pula.” Bukan niatnya nak cakap macam tu tapi dia saja suka tengok Syikin marah-marah. Rasa nak gelak dan rasa lain.


“ Amboi. Sedapnya bos kata. Saya juga yang salah? Okay fine! Saya salah!” Syikin terus menoleh ke arah lain dengan bengang.


“ Alololo. Merajuk pula dia. meh sini meh. Nak pujuk. Macam budak-budak.” Anuar dah tersengih.


“ Bos!”


**

Syikin mula menggelebah. Tangannya dah menggigil. Bukan sebab sejuk tapi sebab takut. Macam-macam yang dia fikir saat ini. sampai dia tak boleh nak fokus dekat kerja. aduh! Apa yang perlu aku lakukan ni?


“ Ehem..Ehem…”


Anuar menegur Syikin yang langsung tidak perasan akan kehadirannya waktu tu. dan dia sedar Syikin macam ada masalah.


“ Eh! Bos! Ada apa?” Syikin cuba berlagak tenang. Tapi dalam hati hanya Allah saja yang tau.


“ Kenapa ni? macam ada masalah je?”


“ Erk.. tak ada apa-apa.” Nafi Syikin dengan senyuman plastik.


“ Betul ni?”


“ Haah. Betul. Erk saya nak ke toilet kejap.”


Pantas Syikin berlari ke arah toilet dengan perasaan yang bercampur baur. Risau, takut dan sedih. Arh! Apa patut dia buat sekarang? Dia kembali membuka pesanan ringkas daripada dua orang yang dia benci. Dia kembali baca apa yang mereka hantar.


‘ Saya dah putus dengan Mira. Saya Cuma nakkan awak. saya sayangkan awak. please kembali dalam hidup saya. Saya akan tetap cari awak sampai jumpa.’ ~Amir


Tapi dia sempat membalas sms Amir.


‘ Kau nak apa lagi? Kita dah tak ada apa-apa. dan kenapa kau putus dengan Mira? Tolonglah jangan cari aku lagi. Aku benci kaulah!’


‘ No! Sampai ke lubang cacing pun saya akan cari awak. saya tahu awak ada dekat Penang sekarang ni. Awak tunggu saya datang tau. Saya tahu awak rindukan saya.’


Syikin memicit kepalanya. kenapa lelaki ni degil sangat?


‘ Syikin. Kenapa kau tipu aku?! kenapa kau tak cakap yang kau sayang Amir? Kenapa?! Aku ingat kita kawan baik tapi kau tipu aku! kau tikam belakang aku! kenapa?! Aku benci kau! Jangan sampai aku jumpa kau!’ ~Mira


Akhirnya air mata Syikin mengalir turun. Kenapa dia salahkan aku? Aku langsung tak salah! Amir yang salah dalam hal ni. Mira.. lelaki tu yang tipu kita berdua. Ya Allah. Apa akan berlaku ni? aku takut Amir jumpa aku dan pergi bawa jumpa Mira. Arh! Aku tak sanggup.


Tiba-tiba dia mendapat satu idea. Tapi idea ni gila. Arh! Aku benar-benar terdesak ni.


“ Boss!”


Sebaik sahaja keluar daripada tandas, dia pantas masuk ke pejabat Anuar. Anuar yang sedang buat kerja terkejut dengan kehadiran Syikin waktu tu.


“ Kenapa ni?”


“ Kita kahwin!”


“ Ha?!”


**

Syafiq, Syazmil dan Anuar. Mereka bertiga langsung tak berkalih daripada memandang ke arah Syikin yang sedang menikus itu. Syikin langsung tak berani nak mendongak sebab dia takut abang-abangnya akan serang dia dengan banyak soalan. Sedangkan dia tak tahu dia akan jawab apa.


“ Acik? Tell us. Why you make this decision?”


Syikin mengeluh. Angah kalau dah speaking tu maknanya dia sedang marah.


“ Acik. Cakap pelan-pelan. Tak apa. kami dengar.”


Itu satu sifat yang Syikin puji bila berbincang dengan along. Along seorang yang sangat penyabar. Bukan macam angah.


“ Kalau betul awak nak kahwin dengan saya. Saya okay tapi adakah awak akan bahagia kalau awak ikut emosi? Bukan ikut kata hati.” Ujar Anuar pula dengan wajah yang serius. Tapi dalam hati yes! Dia memang dah lama menaruh hati pada Syikin. That’s why dia terkejut saat Syikin ajak dia kahwin.


“ okay fine! Syikin salah. Okay Syikin akan jelaskan.”


Syikin bangun dan menghadap ketiga-tiga insan tersebut.


“ Amir. Angah dan along kenal kan? dia datang cari Syikin balik. dia nak bersama dengan Syikin setelah dia putus dengan kawan Syikin. Eh bukan. Tapi bekas kawan Syikin. Dan Amir tu benar-benar degil. Syikin dah kata Syikin tak sayang dia tapi dia berkeras kata Syikin sayang dia. Syikin takut kalau dia dapat jumpa Syikin dan dia akan kotakan apa yang dia kata. Sebab Amir ni bukan sembarangan orang. Kalau dia bertekad itulah dia akan buat. Syikin tak nak.”


Akhirnya Syikin berjaya menerangkan perkara yang sebenar kepada mereka bertiga dengan panjang lebar. Mujurlah mak dan ayah tak tahu.


“ Nak takut apa? dia bukan ancam ka ugut acik kan?” Syazmil bersuara.


“ memanglah. Tapi acik trauma dah dengan lelaki tu. dulu pernah acik kena dengan dia. dia cakap macam tu juga. Dalam Sms. Tapi lain jadi bila dia datang jumpa acik dia pukul acik. Nasib baik sekadar tampar pipi ni je. kalau pukul badan? Acik rasa acik tak ada depan korang dah.”


“ Habis tu? apa yang acik nak buat?”


“ Acik rasa acik tahu apa yang acik nak buat.”


“ Apa?” Soal mereka bertiga serentak. Tapi Syikin hanya tersenyum tepi. Just wait and see.


**

Syikin tersenyum apabila barang yang dia perlukan ada depan matanya sekarang. Dia menghembus nafas lega. Rasanya hari ni juga dia dapat selesaikan. Harap-harap Amir tu tak sampai Penang lagi.


“ Kad kahwin, frame, cincin dan baju pengantin? Kau gila ke acik? Apa yang kau nak buat ni?” Syazmil dah rasa pelik. Pelik sangat.


“ Mana boss Syikin?”


“ Saya ada dekat sini. Ada apa yang boleh saya bantu?”


Syikin tersenyum lantas menyerahkan sebentuk cincin lelaki dan baju pengantin lelaki pada Anuar.


“ Awak pakai semua ni. kita akan bergambar dan masukkan dalam frame tu. and then saya akan tangkap gambar kad kahwin ni dan kedua-dua gambar ni akan dihantar pada Amir. So.. dia takkan ganggu saya dah bila dapat tahu saya dah nak kahwin.” Jelas Syikin agar angah dan Anuar faham tujuannya.


“ Okay cun! Tapi kalau jadi pengantin lelaki betul-betul pun okay apa.” Anuar mula mengusik lantas berlalu ke toilet. Syazmil yang melihat sudah menahan tawa. Syikin pula sudah terdiam. Ha! Tau pun terkejut. Haha.


**

Seminggu telah pun berlalu. Ini juga bermakna dah seminggu hal tu dah selesai. Tapi satu je belum selesai. Bosnya tu tak habis-habis nak mengusik dan mengayat si Syikin ni. sampai naik darah Syikin ni ha.


“ Boss.. Please..”


Anuar tersengih melihat muka stress milik Syikin tu.


“ Saya serius Syikin. Jom kahwin?”


Syikin tersenyum dalam hati. Kahwin? Wow! Really?


“ Boss ni biar betul? Dulu dia yang cakap jangan ikutkan emosi.”


“ Masa bila saya ikut emosi. Saya cakap betul ni. dah lama saya sayang awak. awak tu je yang tak perasan.”


Syikin terdiam tapi dia tersenyum tepi.


“ Perasan? Eh! Dah lama saya perasan yang bos tu suka menunjuk-nunjuk.” Ujar Syikin selamba. Anuar tersengih lantas berlalu semula ke pejabatnya.


Sesaat kemudian dia keluar sambil bercakap dengan seseorang dekat telefon. Syikin hanya menjeling melihat langkah bosnya tu.


“ Ha. Aku serius weh. Tapi adik kau ni yang degil. Dia kata aku perasan dan suka menunjuk-nunjuk. So? Macam mana sekarang ni?”


Syikin terlopong. Erk! Dia cakap dekat angah?! What the..?


“ Okay cun! Dia ada depan aku sekarang. Kau nak cakap dengan dia ke?”


Syikin terteguk air liur saat Anuar menyerahkan telefonnya itu.


“ Angah awak nak cakap. Ambillah.”


“ helo..”


“ Acik!!!”


Terus Syikin menjauhkan telefon itu daripada telinganya. Boleh pekak aku kalau hari-hari kena jerit macam ni. dia ni la!


“ Ish! Janganlah jerit! Sakit telingala!” Bentak Syikin tanpa menghiraukan bosnya di depan.


“ Sorry acik. Ala acik. Kawan angah tu seriuslah. Terimalah. Nanti acik boleh naik pelamin dengan along.”


“ Angah!” Syikin cuba mengawal suaranya. Geram!


“ By the way… angah tahu isi hati kawan angah tu. dan isi hati kau juga. Korang sebenarnya saling sayang tapi korang ego. Pendam! Dengarlah cakap angah ni. anuar tu dah bersusah payah untuk tawan hati kamu tapi kamu degil. Buat-buat tak nampak kan? dan untuk pengetahuan acik. Ini kali pertama dia jatuh cinta pada seorang gadis yang bernama Nurul Asyikin.”


Syikin terdiam. Terkedu. Terbungkam. Semua adalah. Apa yang Syazmil cakap tadi cukup serius dan berjaya buat dia tak senang duduk. Tambah-tambah di perhati Anuar.


“ Erk.. angah. Dia takkan buat macam Amir buat kan?” Soal Syikin teragak-agak. Tapi yang pasti dia bahagia bila ada di samping Anuar walaupun annoying.


“ Taklah sayang. Kawan abang tu baik. Dia takkan sia-siakan orang yang dia cinta. Percayalah.”


Akhirnya Syikin tersenyum kecil. Mungkinkah ini dinamakan cinta sejati?


**

“ Aku terima nikahnya Nurul Asyikin binti Haji Rashid dengan mas kahwin RM100.00 tunai…”


“ Sah?”


“ Sah..”


“ Alhamdulillah…”


Menitis juga air mata Syikin tatkala mendengar perkataan ‘sah’. Kini secara sah, dia sudah menjadi milik Aiman Anuar. Dengan sekali lafaz sahaja. Syikin mengukirkan senyuman manis. Dia rasa sangat bahagia. Alhamdulillah.


Terdengar bunyi tapak kaki, Syikin segera memanggungkan wajahnya. Mata mereka bertaut. Dia memandang Anuar tanpa berkelip. Suami aku ke ni? Why so handsome? Dadanya sudah mula memainkan irama tatkala suaminya datang menghampirinya.


Anuar tersenyum. tapi dalam masa yang sama dia terpaku melihat Syikin. Syikin sangat cantik pada pandangannya. Alhamdulillah. Cintanya bertaut juga. Walaupun tiada perkenalan lebih rapat. Hanya mengambil masa dua minggu lantas mereka dinikahkan. Tapi semuanya berjalan dengan lancar.


Anuar melutut. Cincin emas putih bertatahkan berlian berwarna putih yang berada di tangan kanannya direnung. Tangan kirinya mula memegang tangan Syikin. Sejuknya! Anuar tersenyum. gelabah sangat ke sayang?


Dengan perlahan-lahan, Anuar menyarungkan cincin ke jari manis Syikin. Sinaran flash dari kamera tidak henti-henti merakam detik itu. Syikin rasa semakin malu. Tak perlulah ambil gambar banyak-banyak sangat. Huhu.


“ Okey, sekarang saat yang dinanti-nantikan.”


Kata-kata Syazmil mengundang tawa semua yang berada di situ. Syikin mula rasa nak tumbuk je angahnya tu.


“ Beb. Lama-lama sikit tau. Aku nak ambil gambar cantik-cantik.” Ujar Syazmil lalu keluarkan camera canonnya itu.


“ Sabar jela dengan abang awak tu.” Ujar Anuar perlahan. Syikin hanya tersenyum.


Perlahan dahi Syikin dikucup. Masa ini dia dapat rasakan perasaan itu. sungguh damai dan bahagia. Ya Allah.


“ Okey.”


Anuar melepaskan kucupan lantas memberikan senyuman pada Syikin.


“ Terima kasih sebab sudi terima abang. Abang bahagia.” Bisik Anuar lantas bangun meninggalkan Syikin.


Syikin tersenyum dalam hati. Terima kasih juga saya ucapkan. Abang.


**

Tangannya digenggam erat. Bagai tak mahu melepaskannya lagi. Dia rasa kalau Syikin hilang daripada dia, pasti dia akan bersedih.


“ Abang..”


“ hurmm..”


Syikin melihat sisi Anuar. Kemudian dia toleh ke hadapan. Terbentang luas pemandangan di pantai itu pada waktu petang.


“ Saya sayangkan abang tau.”


“ Sayang je? Cinta?”


“ Cinta jugala. Semuanya tentang abang saya suka.” Balas Syikin sambil tersenyum malu. Dia mengemaskan pegangannya.


Anuar tersenyum lantas menarik Syikin ke dalam pelukannya.


“ Abang bersyukur sangat kerana kita dipertemukan dalam bas tu. kalau tak maybe kita takkan sampai ke tahap ini. masa abang mula-mula kenal sayang tu. abang rasa sayang comel sangat. Rasa nak cubit je pipi ni. tapi lepas accident telefon abang tu. abang rasa meluat pula.”


“ Abang!”


Anuar ketawa kecil. pelukan dieratkan.


“ Tapi abang bahagia. Kalau sayang tak hadir dalam hidup abang. Maybe abang tak tahu apa maknanya bahagia yang sebenar. Terima kasih juga dekat angah sayang tu. dia lah yang banyak tolong abang dapatkan hati sayang.”


Syikin rasa sebak. Air matanya bergenang. Tunggu masa nak turun.


“ Jom. Kita jalan sampai ke sana.”


Ajak Syikin lantas meleraikan pelukan.


“ jom kita lawan? Siapa yang sampai dekat sana dulu. Dia menang. Siapa kalah dia kena masak malam ni.” Cabar Anuar dengan sengihan.


“ Okay. Boleh! No problem. Jom!”


“ Bila abang cakap satu dua tiga. Kita lari.”


“ Deal.” Syikin mula ready. Matanya tajam memandang ke hadapan.


“ Okay. One.. two..” Belum sempat Anuar habiskan sampai tiga dia dah lari terlebih dahulu meninggalkan isterinya yang terpinga-pinga itu.


“ Abang!! Tak aci!! Mana boleh macam ni?!!” Tapi dia tetap berlari mengejar langkah Anuar.


“ Haha. Bolehlah! Cepat kejar abang!”


“ Abang!!”


Setiap kali aku berada di sampingnya aku rasa bahagia. Apa maknanya kalau bukan cinta? Kan? Terima kasih abang. I love you Anuar!


~Tamat~



No comments :

Post a Comment

Popular Posts

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Friendship tickers