Pembuka Bicara

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmu itu Maha Pemurah.Yang mengajar dengan pena (tulis baca). Mengajarkan kepada manusia,apa yang belum diketahuinya." (Surah Al-Alaq 1-5)

Google+ Followers

Friends

Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita-cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita maka dengan sendirinya nanti kamu akan tahu erti dan nilai cinta yang sebenar.

Thursday, 2 August 2012

Sombong??


Assalamualaikum...

Hari ini hati aku tergerak untk minta pendapat
atau lebih senang tanya sesuatu...

pagi tadi di sekolah, hati aku tergerak untuk bertnya
sesuatu kepada kawan-kawan.
soalanku adalah...
apakah pandangan kawan-kawan aku tu sebelum
mereka mengenali aku..

mesti korang pelik...
kenapa tetibe je tanya soalan macam tu..
ya memang betul...
sebenarnya sudah lama aku ingin tanya tapi tak berkesempatan je..

akhirnya aku sudah dapat jawapan dripada tiga orng kawan aku...
pendapat mereka adalah...

seorang tu kata sebelum dia kenal aku dia kata
aku ni jenis sombong sikit dan serius orangnya...
ok aku memang terkejut sekali dengan kenyataan itu tapi aku terima dgn hati yg terbuka
sebab aku nak perbaiki diri....
dia ada kata lagi yang aku ni bukan sombong
macam terlebih-lebih tu..
dia kata aku sombong sebab kurang senyuman..

dia juga ada kata aku ni serius macam
abang Saiful tu...
(abg form 6 sekolah aku)
Fuh! terkejut bangat...
tapi nak tergelak pun ada.. takkan sampai serius sangat macam abang Saiful tu..
( maafkan saya ye abang Saiful sebab pnjmkan nama abg..hehe)

Wow!
Memamg betul apa yang kawan aku tu kata..
aku ni jenis sukar nak senyum
di hadapan orang yang tidak aku kenali..
okey.. aku sudah dapat kelemahanku dari situ...

Selepas itu aku tanya dia macam mana pula selepas dah kenal dengan aku..
dia kata..
memang sebelum ni dia nampak aku sombong..
tapi apabila dah berkenalan dengan aku dia kata best..
suka sangat..
memang lain sangat dengan sikap sebelum dia kenal aku tu..

Alhamdulilah..
terima kasih kawan...

Aku tanya pula kepada dua org kawan aku lagi..
Mereka juga kata yg aku ni sombong sikit...
sombong seperti dia atas tu..
kurang senyuman.. (aku akui hehe)
lepas tu mereka kata aku ni pendiam dan pemalu..
 Aku tersengih saat mendengar pengakuan mereka..

Betul lah tu.. hehe...
tapi mereka kata selepas kenal dengan aku...
lain pula..
mereka kata aku ni tak sombong dan suka gelak...
macam suka bergelak ketawa dengan kawan-kawan...
(aku baru tahu..hehe)
lepas tu mereka kata aku ni tak pendiam sngt..
tapi depan cikgu atau dengan orang lain aku pendiam..
tambah2 dgn orang lelaki...(itu memang betul)

tapi yang penting mereka kata
suka kawan dengan aku..
Alhamdulilah..
terima kasih kerana sudi jujur dgn aku..
aku menerima dgn hati yg terbuka

Insya-Allah aku akan cuba ubah sikap aku yg kurang dengan senyuman itu..
tapi kalau tak boleh aku tak tahulah..
sebab dah itu tabiat aku..
maaf hehe..

Aku juga dapat kata-kata ikhlas daripada kawanku..
dia kata..
" jangan hanya pandang orang melalui luaran sahaja...
pandang dan kenal juga melalui dalaman..
sebab tak semestinya melalui luaran itu menyatakn segalanya"

itulah kata-katanya yang boleh buat nasihat..
Baiklah sampai sini saja...
Akhir kata Salam Ramadhan..
>___<

No comments :

Post a Comment

Popular Posts