Pembuka Bicara

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmu itu Maha Pemurah.Yang mengajar dengan pena (tulis baca). Mengajarkan kepada manusia,apa yang belum diketahuinya." (Surah Al-Alaq 1-5)

Friends

Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita-cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita maka dengan sendirinya nanti kamu akan tahu erti dan nilai cinta yang sebenar.

Sunday 24 May 2015

Cerpen : Potret Wajahmu

Assalamualaikum....

Bertemu lagi kita. Well. Cerpen baru lagi. Hehe. Ermm.. tak tahu nak cakap apa. Cuma... nak cakap terima kasih sebab sudi menjenguk ke sini dan membaca semua hasil karya yang ada dalam blog ni. Thanks you all. Tanpa korang aku tak mungkin bertahan sampai sekarang. :)



“ Abang. Nak tahu tak? Orang yang abang impi-impikan selama ni akan muncul suatu hari nanti. Percaya tak?”

“ Tak lah. Mengarut la adik ni. Itu kan angan abang je. Mana la nak ada perempuan  yang seperti abang inginkan tu sekarang ni.”

“ Ada. Adik yakin. Tunggu je la.”

Tidak semena-mena air mata yang dah lama bertakung dalam tubir matanya mengalir jua. Dia teringat lagi perbualan terakhir antara dia dengan adik kesayangannya beberapa bulan yang lalu. Tak sangka itu perbualan terakhirnya sebelum adiknya itu menghembuskan nafas terakhir akibat kemalangan.

“ Adik. Abang rindu adik.”

Mukanya diraup perlahan. Dia rasa menyesal sebab tak menemani adiknya waktu tu. Kalau tidak pasti tidak akan jadi begini. Arh! Tak guna kau nak menyesal. Dah takdir dia pergi dulu.

“ Zam.”

Dia mendongak ke arah pintu bilik. Perlahan-lahan bibirnya mengukirkan senyuman.

“ Ibu. Masuklah.”

“ Kenapa ni Zam?”

Kepala anaknya diusap perlahan.

“ Abang rindu adik.”

Dia menggogoi dalam pelukan ibunya. Sekali lagi air matanya mengalir. Puan Haznah yang melihat pantas memeluk erat anaknya. Dia turut merindui anak bongsunya itu. tapi apakan daya. Allah lebih sayangkan dia.

“ banyakkan bersabar sayang. Allah lebih sayangkan dia. Kalau dia tengok Zam macam ni. mesti dia lagi sedih.”

Demi Zam. Haznah terpaksa kuatkan hati. Dia tak boleh lemah di hadapan Zam. Dia sebagai ibu mesti memberikan kekuatan pada Zam.

Iszam hanya mendiamkan diri.

“ Banyakkan berdoa. Sedekahkan Al-Fatihah buat adik kamu tu. doakan dia agar dapat bersemadi dengan tenang. Ye sayang ye?”

Dalam diam, Iszam menganggukkan kepalanya.

“ Kita semua rindukan dia Zam. Ibu, ayah, Izrul. Semua rindukan dia. Tapi kita kena terima takdir sayang. Kamu sebagai anak sulung mesti kuat. Tunjukkan contoh yang baik buat Izrul. Dia perlukan dorongan kita semua.”

Iszam mengeluh perlahan. Izrul. Adiknya yang pertama itu nampak murung kebelakangan ni. Manakan tidak, dia orang yang paling rapat dengan adik bongsunya. Mestilah dia merasai kehilangan itu.

“ InsyaAllah. Zam cuba. Terima kasih ibu.”

**
Laju sekali tangannya berlari-lari di atas pena itu. Langsung tidak menghiraukan keadaan sekeliling. Yang dia tahu dia mesti siapkan satu lukisan sebelum pulang ke rumah hari ini. Hanya dengan melukis lah dia dapat hilangkan tekanan itu.

“ Zam. Kami balik dulu.”

Iszam hanya mengangguk tanpa mendongak ke arah mereka.

“ Jangan lupa makan. Kau tu dah la ada gastrik.”

Iszam tersenyum dalam diam. Itu Hairul. Kawan baik Iszam. Dia memang risau tak kena tempat.

“ Aku tahulah.” Iszam bersuara lalu mendongak melihat wajah itu.

“ Aku ingatkan je. Okay aku gerak dulu.”

Tinggallah Iszam seorang diri dalam studio lukisan tersebut. Hampir setengah jam juga baru dia selesai siapkan satu lukisan. Dia tersenyum seorang diri. Dia puas sekali melihat hasil kerjanya tadi itu.

“ Adik. Alangkah bahagianya kalau adik masih ada.”

Potret adiknya ditatap dengan penuh kasih. Termasuk hari ni dah lima lukisan potret adik dia, dia buat. Dia tak pernah jemu melukis wajah adiknya. 

Sedang ralit dia melihat lukisan dia, tiba-tiba dia terdengar bunyi  bising di depan pintu. Tanpa berlengah, dia bergegas ke arah pintu. Pencuri ke?

“ Opocot!”

Suara yang melatah itu menarik perhatiannya. Itu kan suara perempuan. Cepat-cepat dia membuka pintu studio.

Iszam terkedu seketika sebaik sahaja melihat insan yang sedang membebel seorang diri itu. Tiba-tiba dia teringat wajah yang selalu dia angan-angankan itu sampai termasuk dalam mimpi. Dan kini, dia melihat wajah itu dalam realiti.

“ Astagfirulllah. Terkejut saya!”

Iszam tersedar sebaik sahaja mendengar suara terkejut itu. tapi tak pula dia memberikan senyuman buat wanita itu.

“ Buat apa dekat sini?” Soal Iszam tanpa perasaan.

“ Erk. Maaf tapi tumpang kejap je. luar ni hujan.”

Iszam masih merenung insan di hadapannya itu dengan kerutan di dahi. Ya Allah. Siapa dia? kenapa dia boleh muncul?

“ Erk. Boleh saya masuk tak?” Soal gadis itu dengan ragu-ragu. Kalau tak kerana sejuk dia tak nak masuk. Tapi angin terlalu kuat sampai membuatkan dia kedinginan.

Iszam memerhati keadaan dalam studionya. Berselerak.

“ Tunggu kejap.”

Iszam pantas masuk semula ke studio dan menyimpan peralatan yang digunakan tadi. Kemudian, dia mencapai jaket dan kunci kereta lalu berlalu semula ke gadis tadi.

“ Awak nak ke mana?” Soal gadis itu pelik.

Iszam tidak menghiraukan pertanyaan gadis itu malah dia terus mengunci pintu studio.

“ Jom ikut saya. Nah ambil jaket ni untuk tutup kepala awak.”

Gadis itu jadi terpinga-pinga melihat tindakan ISzam. Tapi dia turutkan sahaja. Apabila melihat Iszam semakin jauh, dia terus berlari tanpa menunggu lagi. Nanti dia kena tinggal.

“ Masuk.”

Pintu kereta dibuka dan tanpa berlengah, gadis itu pun masuk. Fuh! Sejuk gila.

“ Awak siapa?” Soal Iszam sebaik sahaja membuka enjin kereta.

“ Erk. Saya Nafisa. Boleh panggil Fisa atau Naf. Apa-apa pun boleh. Tapi orang selalu panggil saya Fis. Macam nama lelaki kan? Hehe.”

Iszam masih mendiamkan diri.

“ erk. Maaflah sebab susahkan awak. saya ingat nak tumpang kejap je. tapi tak sangka pula dalam studio tu masih ada orang. Maaf erk.” Nafisa memohon maaf tanda rasa bersalah.

“ It’s okay. Saya Iszam.”

“ Oh. Awak pelajar art and design erk?”

“ Ya. Awak?”

“ Saya pelajar fashion designer.”

Iszam terdiam. Tapi tak pernah pula aku nampak dia sebelum ni atau aku je yang tak ambil peduli akan keadaan sekeliling.

“ Erk. Rasanya hujan dah reda. Rasanya saya kena balik dulu. Nanti papa dan mama saya risau. And thanks again.”

Baru je Nafisa nak buka pintu kereta, Iszam terlebih dahulu memanggil namanya.

“ Saya harap lepas ni kita boleh berjumpa lagi.” Suara Iszam tanpa menoleh ke arah Nafisa.

Nafisa yang mendengar tersenyum kecil. dalam diam dia mengangguk.

“ InsyaAllah.”

**
“ Jangan pernah abaikan orang yang sayangkan awak tau. Ingat tu. Dan tolong jangan tangisi kepergian saya ni. Please.”

“ Shah..”

Air mata yang cuba ditahan akhirnya mengalir jua. Teringat dia tentang kata-kata bakal tunang dia dua tahun yang lalu. Bakal tunang yang telah meninggalkan dia buat selama-lamanya. Sungguh! Sampai saat ini dia tak mungkin melupakan lelaki itu.

“ Nafisa..”

Air matanya pantas diseka. Terus dia berpura-pura sedang melakar sesuatu pada kertas kosong itu. sedangkan otaknya kosong. Tiada idea mahupun cadangan untuk menyiapkan tugasannya kali ini. Allah! Kenapa dengan aku ni?

“ Nafisa. Kami nak pergi ke dewan. Nak tengok hasil kerja pelajar art and design. Kau nak ikut tak?”

Nafisa terfikir sejenak. Pelajar art and design? Kenapa dia macam pernah dengar?

“ Boleh juga. Kejap.”

Selesai mengemas barang, pantas dia mengikuti langkah kawannya itu. Dalam hatinya saat ini tekad mengatakan bahawa dia akan berjumpa dengan pelajar yang bernama Iszam itu.

“ Kat sana ada tempat kosong. Jom.”

Nafisa ikut tanpa membantah. Tapi matanya liar memerhati kawasan sekeliling. Ramai juga orang. Dan hasil seni yang ada dekat sini pun boleh tahan. Tapi mana Iszam?

“ Kau nak tahu tak? Dalam ramai-ramai pelajar dalam bidang tu. Ada seseorang yang berjaya menarik perhatian pelajar perempuan dekat sini. Handsome orangnya. Tapi sayang, dia jarang senyum. Serius je muka dia. Dan jarang juga bercakap. Bercakap pun perkara penting-penting je.”

Terdetik di hati Nafisa tentang lelaki itu. Mungkinkah lelaki yang Hanim maksudkan itu Iszam?

“ Ha! Tu! Kau tengok sana. Tu la orang yang aku maksudkan.”

Terus Nafisa melihat arah yang Hanim tunjukkan. Dan hatinya tersentak. Jadi benar. Lelaki itu Iszam. Patutlah masa aku terjumpa dengan dia masa tu dia tak senyum langsung. Tapi bercakap okay je.

“ Tapi hasil karya dia terbaik.”

Sedikit sebanyak aku dah tahu fasal dia. eh? Kenapa kau tiba-tiba tertarik nak tahu fasal dia ni Nafisa? Erh!

“ Jom. Semua dah dibenarkan tengok hasil karya mereka. Jom ikut aku.”

Nafisa mendekati Iszam yang sedang melukis sesuatu pada kertas lukisannya itu. sangat tekun. tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. Tanpa dia sedar, dia tersenyum melihat Iszam.

“ Fis!”

Nafisa dan Iszam. Kedua-dua mereka tersentak. Dan kedua-dua mereka saling melihat di antara satu sama lain. Tapi tidak lama apabila Iszam pantas menundukkan pandangan ke arah lukisannya itu. Nafisa yang menyedari hal itu pantas berlalu daripada situ. Dia jadi malu akan tindakannya.

“ Kenapa kau ni?”

Nafisa hanya tersengih. Entahlah. Maybe cara lelaki tu kot tarik perhatian aku.

“ Kau pergilah jalan dulu. Aku nak tengok ni.” Dalih Nafisa sedangkan dia nak bercakap dengan Iszam.

“ Okay.”

Nafisa mendekati semula langkah Iszam yang khusyuk melukis itu. Curi-curi Nafisa melihat hasil lukisan Iszam. Dahinya berkerut. Potret seorang perempuan. Comel. Agaknya siapa dia?

“ Dah puas ke perhati?”

“ Opocot!”

Nafisa mengurut dadanya perlahan akibat terkejut. Adeh! Kantoi!

“ hehe. Sorry. Saya tak berani tegur sebab awak leka sangat lukis. Nanti kata ganggu pula.” Tersengih Nafisa menerangkan perkara sebenar.

Iszam menyimpan lukisan yang dia dah siapkan itu ke dalam beg. Lantas dia bangun dan berhadapan dengan Nafisa. Entah mengapa, ketika ini hatinya berdebar-debar melihat riak selamba Nafisa itu.

“ Awak buat apa dekat sini? Kawan awak dah pergi sana.”

Nafisa tersengih lagi.

“ saya nak kenal awak. Dengar kata awak menjadi perbualan orang ramai. Tak sangka juga saya.”

Iszam hanya mengangguk mendengar kata-kata Nafisa itu. tiada hati pula untuk dia membalas. Nafisa yang menanti kata-kata Iszam itu mengeluh perlahan. Nampaknya macam aku je yang beria-ria nak kenal dia. adeh! Aku sebenarnya teringin nak tengok senyuman dia tu.

“ Erk. Tak apalah. Saya pergi dulu. Anyway, cantik lukisan awak.”

Dengan berat hati, Nafisa melangkah meninggalkan Iszam. Dia mengetuk kepalanya sendiri akibat sikapnya yang terlalu berani tu. Haish.

Selepas Nafisa berlalu, Iszam pula tersenyum kecil melihat gelagat Nafisa. Adik. Perempuan ni kelakar dik. Dia nampak lain sangat. Adik. Adakah kata-kata adik dulu tu menjadi kenyataan?

**
“ Ibu. Kenapa perempuan beria-ria nak sembang dengan orang lelaki ni? macam-macam cara dia cuba nak raih perhatian lelaki ni. kenapa eh?” Soal Iszam kepada ibunya.

Haznah mengerutkan dahi sebaik sahaja mendengar pertanyaan anak sulungnya itu.

“ Kenapa tiba-tiba tanya ibu macam tu?”

“ Ada seorang perempuan ni ibu. Semalam kan ada pameran hasil karya kami semua ni. dia tiba-tiba muncul dan cuba sembang dengan Zam.”

Haznah tersenyum lalu mendekati anaknya yang duduk disofa itu.

“ Dia suka Zam kot.” Seloroh Haznah.

“ Haish. Mengarutlah ibu ni. tak mungkinlah. Maybe dia dengar daripada orang lain Zam ni tak pandai senyum dan serius kot. Tu yang dia nak kenal sangat.”

Haznah tertawa kecil.

“ Anak ibu ni pun satu. Bawa-bawalah senyum sikit. Asyik serius je. takut orang tengok tau. Nasib ada juga perempuan yang sudi bersembang dengan Zam. Haih.. bilalah agaknya ibu boleh dapat menantu erk?”

Iszam memuncung. Menantu? Amboi ibu aku ni.

“ Ibu..”

“ Ibu faham. Jangan risau. Tapi tak salah kan kenal dulu dengan budak tu.”

Iszam terdiam. Nafisa. Nafisa. Berani sungguh awak erh? Hurmm.

**
Terkocoh-kocoh Nafisa mengejar kertas yang berterbangan itu. dahla tu formula penting. Kalau hilang mana aku nak cari pula. Haish!

“ kertas! Janganlah terbang lagi. Haish!” Bebelnya seorang diri sambil mengejar kertas itu. mujur tak ramai orang ketika itu. kalau tak malu dibuatnya.

Nampak je kertas tu dah jatuh atas tanah. Nafisa menghembus nafas lega. Pantas dia tunduk untuk mencapai kertas tersebut. Tapi tak sempat pun nak ambil bila ada satu tangan yang terlebih dahulu mencapainya. Nafisa yang kepenatan itu pantas berdiri tegak.

“ terima kasih.” Ucap Nafisa lalu mengambil huluran lelaki yang dia tak tahu siapa itu. nak tahu apa muka pun tak tengok. Penatlah weh!

“ Sama-sama.”

Sebaik sahaja mendengar suara garau itu, pantas Nafisa mendongakkan kepalanya. perlahan-lahan dia menarik senyuman buat lelaki itu.

“ Eh? Awak rupanya.”

Iszam tersenyum dalam hati. Aku nak uji dia. aku nak buat je muka serius depan dia. nak tengok dia boleh tahan tak. Tiba-tiba tertarik pula nak kenal dia ni. Haha.

“ Saya pergi dulu.”

Nafisa tergaru kepalanya yang tidak gatal itu. Nak halang atau tak? Halang? Tak?

“ Tunggu!” Nafisa pantas mendekati Iszam.

“ Awak ada kelas ke lepas ni? jom teman saya makan boleh?”

Satu je niat Nafisa. Nak kenal siapa insan yang bernama Iszam ni. Nak buat Iszam tersenyum. Gila ke? Tak kan?

“ Saya dah makan.”

“ Teman je. boleh kan?”

Tengok wajah Nafisa yang penuh mengharap itu membuatkan hati Iszam terdetik. Pantas dia menepis perasaan itu.

“ Okay.”

Dalam diam, Nafisa menjerit kesukaan dalam hati. Yes!

“ Awak memang tak suka senyum ke?”

Nafisa menyoal ketika dalam perjalanan menuju ke kafe. Ada peluang nak tanya.

“ Kenapa?”

“ Yelah. Teringin juga nak tengok awak senyum. Mesti senyuman awak manis kan?”

“ Entah.”

“ Tapi kenapa awak tak suka senyum eh?”

“ Ikut suka sayalah.”

“ Ala. Mesti ada sebab kan? kecewa dengan ex ke? Or nak jaga hati teman wanita? Ha! Yang mana?”

Iszam menahan senyum. Ya Allah dia ni.

“ Dua-dua pun bukan.”

“ habis tu? Awak tahu tak? Senyuman dapat tenangkan fikiran kita tau.”

“ Tak tahu pun.”

Nafisa mendecit. Adeh! Susahnya nak pujuk hati dia untuk senyum.

“ Saya hanya akan senyum kepada orang yang benar-benar ikhlas pada saya. Saya takkan senyum pada sembarangan orang.”

Terus langkah Nafisa terhenti. Ya Allah. Kenapa kata-kata dia tadi membuatkan hati aku rasa macam lain?

“ Kalau macam tu! saya ikhlas nak berkawan dengan awak. boleh kan?”

Pantas Nafisa mengejar semula langkah Iszam.

“ Cubalah.”

Akhirnya, Nafisa menahan geram dengan telatah Iszam. Cubalah? Okay! Baik! Kita tengok nanti.

**
‘ Hai awak!’

Terkedu Iszam sebaik membuka whatsuppnya. Nafisa? Mana dia dapat nombor aku?

‘ Awak siapa?’

Iszam tersenyum. buat-buat tanya pula kau Zam. Haha. Saja nak usik hati dia.

‘ Orang yang ikhlas berkawan dengan awak. awak tu je yang jual mahal sangat.’

‘ Eh? Saya tak jual mahal. Tapi orang yang nak beli saya. Tu yang saya naikkan saham saya.’

‘ Eii. Perasannya.’

‘ Saya memang dah lama perasan.’

‘ Apa-apa je lah.’

‘ Dari mana dapat nombor saya?’

‘ Dari Allah. Alhamdulillah.’

Iszam menahan senyum. Ya Allah. Budak ni. tak lama lagi aku takut aku tak dapat tahan senyum dah depan dia.

‘ Ye ke? Wah. Tak sangka.’

‘ Jadi. Ucaplah tahniah pada saya. Allah nak bantu saya kembalikan senyuman pada wajah awak tu.’

Iszam terdiam. Bukan salah sesiapa pun aku tak nak senyum. Tapi semenjak adik aku pergi. Senyuman tu bagaikan hilang. Nafisa. Mampu ke kau buat aku bahagia?

‘ Tak nak. Buat apa? tak ada faedah.’

‘ Eii! Geramnya! Tak apa. Tunggu suatu hari nanti. Bila saya tak ada. Baru awak sedar saya ni penting buat awak. Werk!’

Iszam menarik senyum. Yeke? Andai benar awak untuk saya. Saya akan pergi lamar awak nanti.

**
“ Awak! Kalau satu hari nanti terdetik di hati awak nak kenal dengan lelaki lain. Awak teruskan niat tu. mungkin masa tu jodoh awak dah datang.”

Nafisa tersenyum hambar sebaik teringat kata-kata arwah bakal tunangnya itu. jauh dia pandang ke tasik dengan hati yang tenang.

“ Shah. Kalau awak tahu apa yang terjadi sekarang ni. Adakah awak akan sokong saya? Saya tak tahu kenapa. Tapi saya macam nak buat lelaki tu tersenyum semula. Rasa macam tak sempurna hidup kalau lelaki tu tak senyum. Awak rasa kenapa erk?”

Dia memeluk diri dengan senyuman panjang. Sebaik puas dia mencari ketenangan diri. Dia pun memusingkan badan untuk melangkah. Tapi dia pula yang terundur ke belakang akibat rasa terkejut.

“ Awak!”

Iszam memandang Nafisa dengan wajah yang serius. Tegang pun ada. Nafisa jadi gerun. Kenapa ni?

“ Erk. Kenapa awak?”

Iszam menoleh ke sisi. Mulutnya diketap. Ish! Apa aku ni? nak cakap tapi tak terkeluar. Sia-sia kau buat wajah serius macam nak makan orang. Haih.

“ Saya cabar awak buat saya senyum semula.”

“ hah?”

Nafisa terlopong. What? Biar betul?

“ Tak nak sudah.”

Iszam mengambil tempat pada bangku kosong. Kemudian dia menarik keluar satu kertas kosong bersama dengan pensel kayu. Dia memerhati jauh depan tasik. Hatinya sedikit sebanyak rasa lega selepas meluahkan kata-kata itu.

“ Eh! Mestilah nak. Saya terima cabaran awak.”

Iszam tersenyum dalam hati. Saya tunggu awak. saya tunggu.

“ Erk.. awak nak lukis apa?”

“ Lukis wajah awak. boleh?”

Nafisa terkedu tetapi sekejap je sebelum dia betul-betul berdiri depan Iszam dengan sengihan.

“ Boleh! Dah lama saya nak orang lukis wajah saya. Dan awak sudi kan? jadi tolong lukis.”

Iszam pula terlopong. Tapi tak lama bila tangannya mula memulakan aksi pada kertas lukisannya itu. tak apa Nafisa. Kalau awak tak minta pun memang saya nak lukis potret wajah awak. nak buat tatapan. Okay. Ni gila namanya.

“ andai satu hari nanti ada orang lamar awak. apa awak akan buat?”

Iszam menyoal apabila keadaan jadi sunyi sepi. Nafisa yang mendengar persoalan itu terus terdiam.

“ Eh. Tak mungkin lah. Bukan ada orang minat saya pun.”

“ Saya cakap kalau.”

“ Erk.. Entah. Maybe saya akan fikir masak-masak dulu sebelum terima. Saya akan tanya pendapat orang tua saya. Saya akan minta pertolongan Allah. Dan saya akan tanya dia yang… erk. Tak ada apa. ha tu la jawapan saya. Puas?”

Nafisa mengutuk diri sendiri. Hampir tersasul fasal Shah pula. Aduh!

Iszam yang menyedari perubahan Nafisa terhenti daripada melukis. Kenapa?

“ Kalau saya orang yang pergi lamar awak tu?”

Dan kali ni, Nafisa benar-benar terkedu dan terdiam. Manakala Iszam menanti jawapan dengan penuh kesabaran.

**
“ Shah. Dia betul-betul datang lamar saya. Apa patut saya buat? Dan masa dia datang tu, dia hadiahkan potret wajah saya. Cantik dia lukis awak. Tapi..”

Nafisa mengeluh perlahan. Dua hari lepas, Iszam tiba-tiba datang dengan tujuan melamar aku. Aku sama sekali tak sangka dia akan buat apa yang dia kata tu. Ya Allah. Apa patut aku buat? Aku belum bersedia nak mendirikan rumah tangga.

Tapi kenapa? Sebab Shah?

Bukan.

Habis? Tolonglah Fis. Shah dah lama tak ada. Dia pun minta kau cari orang lain. Please Fis. Keluar daripada perasaan kepompong kau tu.

Aku tak boleh. Aku masih sayangkan Shah.

Tapi jodoh kau yang sebenar sedang tunggu kau tau tak?

Dia ke?

InsyaAllah. Aku rasa dia. tengok. Hati kau pun tenang bila tengok dia. kan?

Aku. Aku…

Sudahlah. Fikir demi kebahagiaan kau Fis. Kalau Shah tengok, dia pun pasti suruh kau terima lamaran dia.

Akhirnya, Nafisa mengeluh selepas berperang dengan dirinya sendiri.

“ Nafisa. Saya terima apa saja keputusan awak. saya tahu semua ini mengejutkan. Tapi ini hasrat yang lahir daripada hati saya. Awak nak tengok senyuman saya kan? saya akan berikan. Tapi selepas awak jadi hak saya.”

Kata-kata itu terus bermain dalam fikirannya. Sekali lagi dia melihat potret yang dilukis Iszam itu. dalam diam dia tersenyum. pandai awak lukis Zam. Saya bangga dengan awak. terima kasih.

“ Saya datang kerana Allah. Allah yang beri saya petunjuk. Saya tahu semua ni macam cepat sangat. Cuma, saya tak suka tangguhkan hasrat saya.”

Nafisa terus bangun daripada duduk. Potret wajahnya diletakkan di atas katil. Telefon bimbitnya pantas dicapai dan nombor Iszam terus didailnya. Dengan debaran dia menanti jawapan daripada Iszam.

“ Helo.”

Nafisa menarik nafas dalam-dalam sebelum menghembuskannya.

“ Saya terima awak. saya terima.”

**
“ Apa awak buat ni? Saya terima awak tak bermakna awak boleh buat saya macam ni? Awak tahu tak ini semua barang-barang peribadi saya. Awak ni kenapa ha?!”

Nafisa tersentak sebaik sahaja dijerkah Iszam. Air matanya yang ditahan tadi akhirnya mengalir jua. Dia tak ada niat lain pun. Dia Cuma nak kemas tempat lukisan Zam menjadi bersih dan kemas. Niat dia datang ke studio ingin mencari ZAm. Tapi ini yang dia dapat. Ya Allah.

“ Awak dah melampau!”

Nafisa menahan tangisannya daripada terus berlanjutan. Dia mengerling wajah ISzam yang tegang itu. tiba-tiba dia ternampak satu potret wajah perempuan yang sedang manis dengan senyuman. Hatinya terdetik rasa cemburu.

“ Jadi, awak marah saya sebab tu?”

Iszam terdiam. Wajah adiknya itu ditatap dengan penuh kasih sayang. Adik. Abang melampau ke?

“ Itu sebabnya kan?”

Nafisa tersenyum hambar. Kini, dia faham kenapa orang lain tak boleh sentuh barangnya.

“ Saya faham. Saya ni orang luar je walaupun tak lama akan jadi isteri awak. saya faham. Maafkan saya sebab kacau barang awak.”

Terus Nafisa berlari keluar daripada situ. Hatinya jadi sedih dan cemburu akan sikap Iszam. Ya Allah. Kenapa rasa sakit? Kenapa? Benarkah aku dah mencintai dia?

Iszam hanya melihat Nafisa berlalu dengan linangan air mata. Dia terduduk melihat potret adiknya itu. air matanya mengalir jua.

“ Adik. Abang salah ke? Abang Cuma tak nak adik sakit. Abang tak suka orang lain sentuh potret adik. Abang tak suka.”

Iszam menekup mukanya dengan penuh rasa kesal.

“ Abang. Kalau abang sayangkan dia. jangan buat dia macam tu. dia tak tahu kisah abang. Dia tak tahu fasal adik. Jadi, tindakan dia tak salah. Abang yang melampau. Dia tengah sedih abang. Dia tengah kecewa. Abang pergilah pujuk dia.”

Kata-kata itu tiba-tiba bermain dalam fikirannya. Adik! Sekali lagi dia menghamburkan tangis.

“ Adik. Maafkan abang. Abang Cuma terlalu sayangkan adik.”

Sebaik sahaja dia berjaya menenangkan dirinya semula, dia pantas keluar untuk mencari Nafisa. Dia perlu minta maaf. Maybe ni salah dia. Nafisa langsung tak bersalah. Dia tak tahu apa-apa pun. Ya Allah. Ampuni aku.

**
“ Shah! Saya ni tak berguna ke buat dia? Kenapa dia buat saya macam ni? Kenapa?”

Laju air matanya mengalir memandang tasik. Di depan tasiklah tempat dia selalu menghamburkan tangis, gembira mahupun marah. Sebab itu saja cara untuk buatkan dia tenang.

“ Shah. Saya dah jatuh cinta pada dia. Tapi tak salah kan?”

Tunduk dia memandang jari. Cincin yang setia berada pada jari manisnya itu dipandang sepi.

“ Agaknya dia terima aku sebab simpati kot. Yelah. Kan?”

Nafisa tersenyum dalam keadaan sakit. Apa-apa pun dia kena reda. Maybe ini dugaan buat dia. Sabarlah wahai hati.

“ Saya tak pernah terima awak sebab simpati.”

Suara garau itu mengejutkan Nafisa daripada lamunan yang panjang. Pantas dia bangun dan menoleh ke belakang. Iszam!

Iszam memandang tajam ke arah Nafisa. Ingin saja dia menyeka air mata itu. tapi dia tak mampu selagi Nafisa belum menjadi hak dia.

“ Saya tak pernah kata saya terima awak sebab kasihan.” Sekali lagi Iszam menuturkan kata-kata itu.

“ Habis tu? Apa? Kalau awak sayangkan orang lain. Kenapa awak datang melamar saya? Kenapa?”

“ Sebab saya sayangkan awak.”

“ tapi perempuan tu siapa?”

Iszam mendekati Nafisa dengan perasaan bersalah. Bahu Nafisa disentuh lembut. Nafisa hanya membiarkan. Tapi air matanya degil tak mahu berhenti mengalir.

“ Maafkan saya. Saya buat awak sedih.”

Nafisa mengetap bibir.

“ Itu adik saya.”

Dengan tenang Iszam menjelaskannya kepada Nafisa. Nafisa yang mendengar tersentak. Ya Allah. Aku dah salah sangka? Ya Allah.

“ Arwah adik saya.”

Sekali lagi Nafisa tersentak. Lagi laju air matanya mengalir. Iszam hanya memandang dengan penuh perasaan bersalah.

“ Maafkan saya sebab buat awak sedih. Saya tak patut rahsiakan perkara tu daripada awak. tu sebenarnya adik saya. Dah lama dia pergi meninggalkan kami. Dia meninggal dalam kemalangan. Saya rindu dia. sebab tu saya lukis wajah dia.”

Nafisa terduduk. Terlepas sentuhan Iszam melihat Nafisa terduduk dengan perasaan yang sedih itu.

“ Tapi kini, wajah awak yang selalu menjadi lukisan saya. Percayalah. Saya tak patut buat awak macam ni. Sorry dear.”

Nafisa menggeleng perlahan. Dia menarik senyuman hambar.

“ Saya yang salah sebab tuduh awak yang bukan-bukan. Maafkan saya. Tak apa. Saya takkan marah dah lepas ni. ikut suka awak nak lukis wajah sesiapa pun. Saya tak kisah.”

“ Tidak selain wajah bakal isteri saya. Wajah yang sentiasa bermain dalam fikiran saya. Wajah yang sentiasa kekal di hati saya.”

Akhirnya, Nafisa mengukirkan senyuman lebar buat Iszam.
**
Tiga potret gambar adik Iszam. Dan tiga lagi potret gambar dia. kedua-dua itu diletakkan dalam bilik mereka berdua. Nafisa yang melihat tersenyum senang.

“ Umi. Maafkan akak. Kalau akak hadir lebih awal, pasti akak dapat kenal dengan Umi. Jangan risau. Akak akan bahagiakan abang Umi tu dengan sedaya upaya akak.”

Nafisa menarik nafas panjang sebaik sahaja puas dengan hasil kerjanya. Mesti Iszam gembira tengok potret adiknya digantung. Potret aku? Biarlah disimpan. Yang penting aku mampu membahagiakan dia. itu yang penting.

“ Sayang!”

Nafisa pantas menoleh ke belakang. Terukir senyumannya saat melihat wajah itu.

“ Abang.”

Iszam melihat potret adiknya digantung dengan kerutan didahi.

“ Kenapa? Abang tak suka ke?” Nafisa soal dengan takut.

“ Tak lah. Abang suka. Cuma potret sayang tak ada. Mana? Meh abang tolong gantungkan.”

Nafisa terdiam. Abang?

“ Tak payahlah. Yang penting Nafisa sentiasa ada dalam hati abang.”

Iszam menarik senyum. Nafisa. Nafisa.

“ Ha! Inilah suami Fisa. Senyum kan manis.”

Iszam tersenyum lagi. Semenjak mereka berkahwin, Nafisa tak pernah puas buatkan dia tersenyum. dia rasa hidupnya lengkap kini dengan Nafisa.

“ Jom turun makan. Ibu mesti dah siapkan sarapan kan?” Ajak Nafisa.

“ Kejap.”

Nafisa memandang suaminya itu dengan jongketan di kening?

“ Why?”

Iszam tersenyum lalu menarik Nafisa ke dalam pelukannya. Tiba-tiba rasa nak peluk orang yang dia sayang tu.

“ Eh? Abang?”

“ Kejap je. abang rindu.”

Nafisa tersenyum. Abang.

“ Abang rindu. Dah dua hari kita terpisah gara-gara kenduri tu. ibu la ni. tak bagi abang bersama dengan sayang sebab kenduri tu. kata nanti hilang serilah apalah.”

Nafisa tertawa mendengar rungutan suaminya itu.

“ Betul apa yang ibu katakan tu. abang tu yang tak sabar. Gatal.”

“ Dengan isteri abang je. dengan orang lain tak. Buktinya abang senyum depan sayang je.”

Nafisa tersenyum bahagia. Alhamdulillah Ya Allah. Terima kasih.

“ And one more thing. Sebenarnya, abang dah terpikat dekat sayang saat pertama kali kita berjumpa lagi. Abang terkejut masa tu sebab wajah yang abang angan-angankan muncul depan mata abang.”

Nafisa tersenyum lagi.

“ Terima kasih sebab lengkapkan hidup abang.”

Iszam meleraikan pelukan lalu mengucup dahi Nafisa dengan penuh kasih sayang.

“ Sama-sama. Dah jom makan.”

Lengan suaminya ditarik.

“ Ala. Tak puas lagilah.”

“ Abang!”

Akhirnya, mereka ketawa dengan rasa bahagianya. Alhamdulillah.

~Tamat~

No comments :

Post a Comment

Popular Posts

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Friendship tickers